Svar: Overgang til MME
15. august 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Karina
Det lyder som en rigtig god idé at få din dreng til at tage imod en flaske, når du skal begynde arbejde. Han er stadig så lille at hans mælkebehov er meget stort og det bliver svært at dække hans behov, hvis ikke du vil amme hele aftenen og natten ... Så en flaske i løbet af dagen, vil være rigtig godt for jer begge :)
Det er ganske givet smagen han protesterer over. Du har fuldstændig ret i at modermælkserstatning ikke smager særlig godt og når barnet først er vænnet til den søde modermælk, så vil de ofte afvise modermælkserstatning på grund af smagen.
Det kan hjælpe at forsøge med en anden type erstatning og du er nødt til at prøve dig lidt frem. Måske nogen i mødregruppen har forskellige slags, som du kan få små mængder af, så du ikke behøver købe dig fattig indtil du finder en han kan lide. Du kan prøve med blå allomin, hipp, nan eller babymælk fra Arla. De smager alle vidt forskellige.
Det kan også være en idé at du malker ud og giver din dreng udmalket modermælk på flasken, for at vende ham til flasken og give ham en smag han kender.
Det kan også forsøge at komme lidt sukker i modermælkserstatningen netop fordi han jo er vant til den lidt søde smag og du kan komme 1 tsk, sukker i 100ml mælk. Det skal naturligvis trappes ud i takt med at han begynder at acceptere flasken.
Da han bruger sut, er det en god idé at vælge en flaske, som har samme type flaskesut. Så han kan sutte på den måde han er vant til og ikke skal forholde sig til ændret sutteteknik også.
Og ellers så er det et spørgsmål om at forsøge igen og igen og meget gerne lade far forsøge sig, da han ikke forbindes med amning. Det kan også være en idé at udnytte ydertidspunkterne, hvor jeres dreng mere eller mindre sover, da han halvsovende måske vil acceptere den. Det kan således forsøges at give ham flaske sen aften omkring midnat eller om dage lige inden han vågner af en lur ...
Håber I hermed her fået lidt idéer med på vejen, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske