Svar: Johannesbrødkernemel?
15. august 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Tilde
Louie lyder ikke spor for stor - han lyder super fin og lækker! Hans lårbasser ville jeg gerne nusse :)
De er rigtig dejligt at I efter Losec og Enfamil, har fundet frem til at det der virker for jer er Johannesbrødkernemel eller Aprestagum, som det også hedder. Super, ingen problemer i at du giver det. Det anbefales i dag mere at man bruger Enfamil, da dette har dokumenteret effekt, men det frarådes altså ikke direkte at man bruger Johannesbrødkernemel og når det er det der virker, så er det jo dejligt.
Nogle børn har brug for fortykkelsesmidler til de er omkring 1 år, men de fleste vil stoppe langt tidligere og ofte i forbindelse med at de også begynder at få mere skemad, mere fast føde, mere rigtig føde. Det kan derfor tænkes at I stille og roligt kan fjerne johannesbrødkernemel fra modermælkserstatningen i takt med at han spiser større mængder grød og mos og mælkebehovet naturligt nedsættes.
Jeg kunne også forestille mig at han måske vil have effekt af at få en flaske vælling om aftenen i stedet for den vanlige erstatning med JBKM. Vælling er jo i sig selv tykkere og kan derfor ligge en mere rolig mund i maven uden at der risikeres tilbageløb. Så en overgang til mere flydende mælk kunne altså være at forsøge med en vælling i første omgang og når det går godt, kan du prøve med almindelig modermælkserstatning.
Jeg er helt overbevist om at brug af Johannesbrødkernemel ikke har gjort skade. Det er derimod gjort at jeres dreng har kunne holde maden i sig og optage den næring han har haft behov for og det er derfor hans vægt er så fin og han trives så godt. Det er bare et spørgsmål om at han skal blive ældre og hans mavesæk og mavemuskel skal modnes lidt .. så tiden arbejder også for jer :)
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke med ham!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske