Svar: Bange for at komme i bad
18. august 2009
Alder:
2 år, 5 mdr.
Hej med dig
Uha - termin i dag, hvor spændende :)
Det er meget normalt at børn i perioder bliver bange for forskellige ting og vand er en af dem. Det er således normalt at børn i løbet af deres naturlige udvikling pludselig ikke vil i bad, fordi de er bange for vandet ...
Det er fint at I har forsøgt med bruseren, men det er nok for voldsomt for hende. Den har hun slet ikke mulighed for at styre, vandet sprøjter bare ud og så er lyden ofte høj - samtidig bruges bruseren jo ofte til hårvask, at få sæben vasket godt ud af håret, hvilket naturligt kan virke voldsomt på børn.
Det er derfor nok den bedste løsning at bade hende i baljen eller i et lille badekar og i første omgang er det meget vigtigt at du kun kommer en lille smule vand i. Det er vigtigt at hun gøres fuldstændig tryg.
Du skal sørge for at hun har nogle bøtter, vand-legetøj, en dukke osv. som hun kan bade med og det vil være rigtig godt, hvis hun også har en lille vandkande med i bad. Den kan man jo hælde vand ud af og det skal udnyttes.
Først skal hun lege og være tryg og det er vigtigt at du ikke presser hende, men at hun oplever at det faktisk er okay at sidde i badekaret, det behøver ikke være farligt eller ubehageligt. Dernæst skal du prøve at opfordre hende til at hælde lidt vand på sige selv, vand på armene, benene, på navlen og lidt i håret, lad være at fokusere på om der kommer vand over det hele eller hvor præcist og grundigt det er - bare ros hende for det hun gør.
Stille og roligt kan du så spørge om du må komme lidt vand i hendes hår, stadig ingen sæbe, bare lidt vand og når hun efter et par gange har oplevet at det går faktisk okay, så kan du få lov til at komme en lille smule sæbe i håret, så det bliver ordentligt rent. Du kan også stille og roligt få lov til at komme lidt ekstra vand i karet, måske imens hun sidder der, så hun kan mærke at der kommer lidt lunt i og det er dejligt.
Så stille og rolig fremgangsmåde, ikke presse hende unødigt, fokusere på at hun skal opleve det at komme i bad som noget okay og rart.
Med hensyn til at tingene skal gå efter hendes hoved og hun prøver flere og flere grænser, så hører dette jo alderen til og det gør bestemt ikke tingene lettere at mor er højgravid og der er stor fokus på den kommende baby. I skal derfor overveje meget hvilke kampe I tager og hvorfor tingene bliver til kamp ... Nogle gange handler det jo om at vi måske forventer lidt for meget at den ældste, stiller for mange spørgsmål, beder hende tage stilling til for mange ting og når man er 2½ år, så kan man slet ikke rumme alt dette: "Hvilken bluse vil du have på?", "Kan du gå ud og tage dine sko på?", "Vil du have æble eller banan", "skal du have en ren ble?" osv. osv.
Prøv at lade være med at spørge for meget og tag i stedet nogle beslutninger for hende. Læg det tøj frem, som hun skal have på og læg det, så hun forholdsvis let kan tage det på selv. Vær parate til at hjælpe, når hun har brug for det, stil jer til rådighed.
Giv hende en tallerken med forskellige valgmuligheder, spørg ikke om hun vil have det ene eller det andet, men lad hende vælge ud fra det der er på tallerkenen.
Skal hun have en ren ble, så spørg hende ikke, men tag hende i hånden og sig "Kom vi skal lige ind og skiftes", protesterer hun så lav sjov med hende og få noget positivt ud af situationen "nå, din lille bøllespirer, skal du drille, skal du .. pas på, så kommer jeg efter dig.." så hun oplever situationen som sjov og mærker jeres fysiske tilstedeværelse på en god måde og ikke som en kamp.
Rigtig meget held og lykke fortsat, - rigtig meget held og lykke med den forstående fødsel og rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske