Brev:
Madvaner - 3 mdr.
18. august 2009
Alder:
3 mdr.
Madvaner - 3 mdr.
Hej Helen,
Først tak for siden. Jeg har lige tilmeldt mig, men jeg har læst dine gode besvarelser. Jeg føler du virkelig sætter dig ind i hvert spørgsmål!
Én af mine drejer sig bl.a. om mine tvillingers madvaner. De er begyndt at sove rigtig godt - hvilket jo lyder som luksus, men problemet er at de sover så meget at de slet ikke får nok mad.
De er på kun 5 måltider om dagen, og udregnet 1/6 af deres vægt i et døgn, får de overhovedet ikke nok. De mangler ca 600-700 ml. Det er ikke bare et måltid eller et døgn. Sådan har det været ca i 14 dage.
Samtidigt med dette er deres problem at de er århundrede om at spise!! Ofte tager det over 1 time at komme igennem bare de første 100 ml. Så de har ikke ekstremt meget sult.
Plus at han ofte er ufattelig urolig. Han ligger med vilde armbevægelser, hovedet drejer fra side til side og han kommer med fnyse/grynte lyde. Når han får flaske kan man styre ham og se hvad han får ned, men når jeg ammer ham, så ligger han til og med efter ca to minutter og trækker ud i brystvorten, mens han klemmer omkring den (det gør ikke ondt - mere)
Når han får flaske kan han godt ligge pænt i længere tid. Når han bliver ammet, virker det som om at han ikke kan finde ud af det i mere end de før nævnte 2 minutter, og så får han den reaktion jeg beskrev før. Jeg kan sagtens pumpe mælk ud, så der burde være mælk.
Hun ligger og powernapper ind imellem, efter ca 50 ml, så tager hun lige en lille lur, og vågner bestemt ikke bare sådan lige. Vel og mærke er det igen ved hvert måltid. Hun gylpede meget, men vi har heldigvis fundet ud af at hvis vi sætter hende stille og roligt op og fremefter kommer der en bøvs, og så skal hun hurtigt ned igen. Så vi kan ikke vække hende over skulderen.
Jeg står mellem valget at vække dem fra deres lur, for at give dem flere små måltider, men har også hørt, at man ikke skal vække dem, da de mest muligt skal have deres hvile og søvn.
Eller jeg kan vælge, at de får deres vejledende ml fordelt på 5 måltider i stedet, og så sidde i 2 timer, hvor de skiftevis sover, vrider sig, græder osv. Hvorefter jeg til sidst slet ikke får hverken vådt eller tørt.
Skal vi stoppe efter et vist stykke tid af måltidet og tænke 'bare ærgeligt', og lukke ørerne for deres gråd - (helst ikke) Eller har du et rigtig godt råd og foreslag?
Lidt information: Adam er 6 kg. Lærke er 5 kg. De er 3 måneder, født en måned før termin. Fødselsvægt var Adam 2600 g og Lærke 2500 g. De har godt med tis i bleen, smiler, pludrer, er opmærksomme og glade. Altså i trivsel.. Når jeg er alene får de flaske, med Hipps økologiske mme, bagefter så pumper jeg ud. Når min kæreste er hjemme, får den ene bryst og den anden modermælk på flaske. De skiftes. Der er fred og ro når de spiser, og vi er begge meget rolige, når vi sidder med dem, trods frustrationerne.
Der var en masse blandede problemer og spørgsmål angående spisevaner, håber du kan hjælpe os, for det er tæt på at være ret frustrende at give dem mad. Vi vil jo gerne at det skal være en hyggestund..
Med venlig hilsen - og på forhånd tak fra
Louise