Svar: Madvaner - 3 mdr.
18. august 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev, dine pæne ord til mig og tillykke med dine dejlige børn :)
Det lyder problematisk, hvis dine børn ligger 600-700ml under deres udregnede behov og det er som udgangspunkt vigtigt at de får mælk nok - ikke bare fordi de har brug for mælken og næringen, men også fordi de har brug for væsken ...
Det er altid svært at vide hvor meget barnet præcist får, når man både ammer og giver flaske. Måske får de langt mere ved amning end du umiddelbart tror - selvom du oplever at Adam ofte glider ud på brystet og ligesom trækker i brystvorten (lyder som om at han måske prøver at malke), så virker det som om at du har mælk nok. Du fortæller at du ammer dem på skift, at de spiser roligt og virker veltilpasse og at du sagtens kan pumpe mælk ud.
Når du pumper ud, hvor meget kommer der så? Hvis du meget hurtigt trækker 150ml ud, så får børnene jo sandsynligvis en del, når de ligger hos dig ...
Du skal i øvrigt være opmærksom på at dobbeltudmalkning kan øge din mælkemængde med op til 60 pct. så det kan være en rigtig god idé at bruge et dobbeltaggregat på pumpen, at amme begge børn samtidig eller at malke ud på det ene bryst imens der ligger et barn ved det andet bryst :)
Det er dejligt at børnene er kommet ind i en god soverytme, men det er vigtigt at de ikke sover så meget, at indtaget af mad bliver minimalt og på sigt går ud over deres trivsel. Derfor kan det være nødvendigt at vække dem.
Du skriver ikke hvor meget de sover, men generelt vil 3 lure dagligt være passende - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen/først på aftenen. Sammenlagt må de gerne sove 6 timer om dagen, altså f.eks. 3 lure a 2 timer hver eller f.eks. 1½ time formiddag, 3 timers middagslur og så en 1½ times lur om aftenen igen. Nogle børn sover så meget om dagen og det er helt fint. Hvis de sover 3-4-5 timer i løbet af dagen, så synes jeg du skal vække dem, for at få ekstra mælk i dem. Sover de 5 timer om natten uden mælk, så er det dejligt for jer alle, men så skal de naturligt spise hyppigere om dagen for at indhente det, de ikke har indtaget i nattens løb.
Imellem deres lure skal de så have mælk og det kan godt være at du skal dele deres måltider i 2 dele i en periode. Det kan være en god idé at give dem ½ måltid, når de vågner af en lur og så lege med dem, lade dem trille, bruge sig selv motorisk osv. og så skifte dem hvorefter du giver dem ½ måltid igen og så putter dem til næste lur.
Det vil også være en rigtig god idé at du prøve at købe en anden flaskesut - prøv at give dem mælk med en vællingesut eller en sut beregnet til lidt større børn, hvor væsken løber hurtigere - enten fordi der er flere huller i sutten eller fordi hullerne er større.
Dine børn må ikke være 2 timer om at spise et måltid, det går alt for langsomt, så må du forsøge med en anden type flaske eller en anden type flaskesut. Prøv evt. med en elastisk flaskesut, jeg ved at Pigeon har lavet en, som mange forældre siger virker rigtig god.
Jeg håber at mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske