Svar: Svær alder - 2 år
18. august 2009
Alder:
2 år
Kære trætte mor
Det er rigtig hårdt at have tvillinger på 2 år, det er som du skriver i overskriften en rigtig svær alder og det gør jo bestemt ikke tingene lettere, at der er to ... det bliver dog bedre med tiden, det lover jeg dig, så det er et spørgsmål om at komme så godt i gennem denne periode, som I kan og det er vigtigt at du husker på, at med børn sker ting 'i perioder' :)
Selvom det føles som om at søvnproblemerne nu har varet i 2 år og du tænker 'det er en meeeget lang periode' så har der trods alt være ændringer undervejs og de søvnproblemer drengene havde da de var små, er ikke de samme som de har i dag ...
Det er godt at I har skiftet til juniorseng, når drengene var begyndt at lege udbryderkonger i tremmesengene. Det er helt passende for deres alder at ligge i en åben seng nu. Jeg oplever også at drengene faktisk er trygge og glade for at komme i seng. Den ene synger, snakker og leger, den anden er betydeligt mere tryghedssøgende og har brug for stor fysisk kontakt.
Det er fint at I bliver i værelset hos dem, det er fint at I sidder lidt hos den ene - men pas på at han ikke bliver afhængig af at have sit hoved i skødet, for at kunne sove og forsøg om I ikke kan gå lidt frem og tilbage i stedet for at liste jer væk. Lige nu falder han i søvn velvidende at I er der og han er afhængig af at I er der for at kunne sove og når han så 1 time senere skifter søvnfase og oplever at I er væk, så bliver han fuldstændig panisk og kan ikke falde til ro, før I tager ham op og med ind i stuen, hvor han så ligger og lurer på jer, sikker på at I ikke forlader ham igen ...
Der ligger derfor en vigtig opgave i at gøre drengene trygge nok ved at falde i søvn uden at I behøver sidde tæt op og ned af dem - brug princippet med strygetøj som jeg har beskrevet for jer før, sæt jer og læse en historie, tal med dem om dagen der er gået, hvad de har lavet, hvad der er sket - både de gode og de mindre gode ting og find så også en substitut for jer. Jeres drenge skal have noget at sove med, som de kan finde roen med når mor og far ikke er der - både hjemme, men også i vuggestuen og hvis de skal passes af andre generelt.
Det kan være en bamse, en slaskedukke, en sutteklud, en gammel t-shirt der dufter af mor eller hvad I nu tror kan virke. Det er vigtigt med noget især for (B) som kan erstatte jeres skød.
Jeg kan godt forstå at I er trætte og synes det er svært at finde overskud. Jeg kan også sagtens forstå at det er irriterende at skulle have et barn på skødet om aftenen, når I selv gerne vil sidde ved bordet og have en hyggelig middag - men det er mindst ligeså frustrerende at han render rundt og skriger og det er synd, hvis han skal gå sulten i seng.
Jeg synes derfor I skal lade ham komme på skødet, starte med at få lidt mad der, smage lidt fra jeres tallerken osv. og stille og roligt må I så motivere ham til at komme over på sin egen stol "Hvis du skal have lidt mere frikadelle, så skal du sætte dig på din stol ..." og så lempe ham derover og give ham det han nu gerne vil have.
Det er utroligt vigtigt at lytte til børn i denne alder og forsøge at finde ud af hvad det er de vil eller ikke vil. De oplever meget hurtigt modgang hele tiden og det er vigtigt at man også nogle gange siger ja og lader børnene bestemme lidt, det er vigtigt at indgå kompromis.
Det kan være en rigtig god idé at afslutte aftenen med en portion havregrød, en kop lun mælk eller en banan inden sengetid, som en del af putteritualet. Det kan man have store glæde af selvom man nu er blevet 2 år og det kan godt have positiv indflydelse på hvordan putningen og natten i øvrigt fungerer. Så I kan overveje om drengene skal have lidt af dette som en del af deres putteritual.
Og så skal I passe på ikke at putte dem for tidligt. Det lyder som om at I godt kan putte dem senere - det er dybt frustrerende for alle, hvis I skal bruge en time på putning hver aften. Så kommer man jo også meget hurtigt ind i en rytme, hvor det nærmest forventes at det er sådan putningen foregår - jeres drenge lærer altså meget hurtigt at det er en del af putteritualet at tiden trækkes ud og det hele vare en time ...
Så ved at putte dem, når de tydeligt er trætte og ved at indføre lidt godnatmad som en del af ritualet, så kan I altså komme lidt videre.
Jeg er helt enig med jer i at 11 timers sammenlagt søvn ikke er meget, når man er 2 år - men det lyder som om at drengene trives og har det godt og man kan ikke sove på kommando. Så lige nu er i nødt til at acceptere at I har to børn med et lille søvnbehov og at den søvn de får må være tilstrækkelig.
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske