Svar: Frugtmos til babyer
18. august 2009
Alder:
8 mdr.
Kære Gitte
Bananmos gives bedst som det er frisk - men ellers kan du lave alle andre former for frugtmos, frisk mos eller kogt mos. Du kan også lave mos af forskellige bær, hvor du kan bruge friske bær eller frosne bær.
En moden pære moses let med en gaffel, det samme kan du gøre med jordbær eller hindbær. Men ellers kan du lave kogt frugtmos, som kan fryses og som også kan holde sig i køleskabet i et par dage. Frisk mos skal spises med det samme.
Opskrift kogt bærmos:
100g frosne jordbær, hindbær, blåbær, skovbær eller lignende
½ dl. koldt vand
1 tsk. sukker
Vand og bær koges under låg i 5-10 minutter til bærrene er bløde, herefter moses de med en stavblender, tilsættes sukker og smages til inden servering.
Abrikos, æble og pæremos:
Ca 75 g abrikoser friske, syltede eller evt. tørrede
1 æble
1 pære
½ dl. koldt vand
Skær abrikoser i stykker, skræl æblet og del det i både og kog begge dele i en gryde med vand i ca 4 minutter. Herefter tilsættes pæren - også skrællet og skåret i stykker - og det hele koges 2 minutter mere. Herefter blendes det med stavblenderen.
Jordbær, fersken og æblemos:
1 æble, skrællet, udhulet og skåret i tern
2 skefulde vand
100g jordbær (eller andre bær) friske eller frosne
1 fersken, skællet, uden sten og skåret i tern.
Æbletern koges i vand i ca 5 minutter, tilsæt jordbær og fersken og kog i yderligere 3 minutter. Blend med stavblender.
Som du kan se er der masser af mulighed og du kan variere mere eller mindre, som du har lyst til med de frugter og bær du kan finde :)
Det samme gælder grøntsagsmos. Du kan lave mos af alle slags grøntsager: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv. Også f.eks. græskar kan bruges og rodfrugter med smag er ofte et hit.
Der er med den alder din datter har nu, ikke grund til at give hende speciel grøntsagsmos, i stedet bør du give hende mos og mad med mere bid i, ud fra den mad I andre naturligt spiser. Hun kan således fint få lasagne, pasta med kødsovs, frikadeller, fiskedeller, farsbrød, ris med forskellige grøntsager osv. Grøntsager bør stadig koges, men du kan fint mose dem med lidt sovs og servere dem som de er og udgangspunktet er altså de grøntsager og den mad I andre spiser.
Du kan naturligvis lave avokadomos, humus eller lignende som hun kan få på brøddet til frokost ligesom du også en gang imellem kan købe mad til hende fra glas - men som udgangspunkt skal hun til at have det samme som I andre.
Hvis du vil lave grøntsagsmos specielt til hende, så gælder samme regler, som med frugtmosen, at du kan blande stort set alle grøntsager, koge dem, mose dem med lidt af kogevandet, lidt fedtstof og så tilsætte mælk. Det er næsten kun fantasien der sætter grænser :)
Du skriver at du putter babyolie i hendes mad ...?? Nu ved jeg at du bor i udlandet og måske kalder i madolie for babyolie - MEN det er meget vigtigt at det netop er madolie du bruger og ikke babyolie, som normalt er badeolie. Der er altså tale om to forskellige ting.
Derudover anbefales det at man varierer de forskellige former for fedtstof, som din datter tilbydes, for at give hende så varieret fedtindtag som muligt. Det vil sige at du nogle gange skal give hende madolie af forskellige slags, andre gang kan bruge smør, og atter andre gange margarine, blandingsprodukter osv.
Med hensyn til antal af lure, så vil de fleste børn være mellem 12-18 måneder inden de kan nøjes med kun en lur dagligt.
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke.
Rigtig god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske