Svar: Falde i søvn selv - 7 mdr.
19. august 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Anja
Tak for dine dejlige ord til mig :)
Med den alder din dreng har, så er det fortsat vigtigt at han får mælk inden han skal sove - om formiddagen forsvinder amning / flaske nu og det er her rigtig fint, at I sætter jeres dreng i barnevognen og triller ham en tur, hvor han starter med at sidde op, kigge på verden osv. og først lægges ned, når han tydeligt viser træthedstegn. I skal her lægge mærke til tidspunktet, da det giver jer en idé om, hvornår det vil være passende at putte ham til lur - også uden at køre ham.
Det vil samtidig være en god idé at I indfører en sutteklud, en sovebamse eller lignende, som han fast bliver puttet med, hver gang han skal sove. Han skal altså have et ritual, som på sigt stille og roligt erstatter brystet og en substitut, som han kan have med sig i vuggestue - derfor netop en klud eller bamse :)
Om eftermiddagen inden middagslur vil han fortsat have behov for at få lidt mælk, men stille og roligt puttes han uden dette og puttes så præcis på samme måde som om formiddagen.
Amningen inden putning om aftenen forsvinder sidst og den amning kan bibeholdes så længe det er muligt. Hvis du ikke ammer, så gives flaske her og det samme gælder sen aften og tidlig morgen.
Du skriver at du atter ham og det lyder som om at amningen lidt nu kører. Det er helt fint, alternativet til amning er dog en flaske og hvis du har problemer med amningen og svært ved at få det hele til at nå sammen i en højere enhed, så vil det være rigtig fint at du erstatter amning med flaske. Det vil også betyde at han kan få flasken inden middagslur, når han skal passes i vuggestuen - men stille og roligt vil mælkeindtaget her som sagt forsvinde og det vil i 8-9 måneders alderen ofte være passende med 3 amninger eller flasker dagligt og de vil ofte ligge tidlig morgen, aften og sen aften.
en plan for et 8 måneders barn, som I evt. kan arbejde hen mod, fordi det også hænger fint sammen med vuggestuestart, kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes eller flaske og sover lidt videre
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost i stænger, frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og tilbydes små rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, vand af kop
Middagslur og kan I en overgang amme eller få flaske inden luren her
Eftermiddag 15.30-16: En lille portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk blød frugt i hånden, ½ bolle med lidt smør, ost, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, sovs af forskellig slags, grøntsager - fortsat mos men også mere og mere mad med bid i og mad i små stykker, Vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske
Så mit råd er altså at fjerne amningerne stille og roligt i løbet af dagen og starte med at lære ham at sove uden brystet i dagtimerne først. Herefter overføres rutinerne til om aftenen, hvor han stadig får sin mælk, men puttes i sin seng inden han falder dybt i søvn. Sen aften spiser han i søvne.
Derudover er mit råd at I sætter en substitut ind for brystet. Han skal have noget andet tryghedsgivende, som kan følge med ham i vuggestue.
Og så skal I lægge mærke til hvad tid han falder i søvn og prøve at putte ham der. Hvis I putter ham for tidligt og er nødt til at gå en time med ham før han sover, så put ham en time senere og afkort på den måde putteritualet. Hvis han er afhængig af at I triller med barnevognen, så tril lidt, hold pause, tril kun igen hvis han græder - ligger han helt stille, så holdes vognen stille - tril lidt, pause, græder, tril igen, stop, pause, græder, tril igen, stop, pause, lytter - græder han ikke, ligger han bare stille så skal I ikke trille vognen - netop for at lære ham at falde i søvn uden at vognen er i bevægelse.
Tandfrembrud kan sagtens påvirke lysten til mad, men han er også ved at have en alder nu, hvor han skal have mere mad der smager af noget og mad der tager udgangspunkt i jeres mad. Han må således gerne få ris med sovs (f.eks. mild boller i karry), indmaden af en frikadelle, lidt laks i sin grøntsagsmos osv.
Det er vigtigt at maden er spændende og fanger hans interesse både hvad angår udseende og smag :)
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke!
Rigtig god weekend fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske