Svar: Sove uden amninger
19. august 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev :)
Jeg vil starte med at sende dig en dagsplan, som den kan se ud for en pige på 6½ måned. Netop fordi det kan give dig en idé om, hvordan din datter bør spise og hvor meget mælk hun behøver og dermed vise dig, hvad der skal til om dagen, for at hun ikke behøver søge brystet hele natten igennem. En ting er jo søvnassociationer, noget andet er et reelt behov for mælk :)
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt at sutte på, f.eks. en appelsinbåd, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Tilbydes igen lidt frugtmos og/eller frisk frugt at sutte på, ammes gerne igen
Powernappen begynder at kunne blive sprunget over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres igen med lidt brødskorper, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20. Tidspunktet kan variere efter hvorvidt hun har sovet powernap sen eftermiddag eller ej. Hun puttes i sin egen seng.
Sen aften 23-24: Ammes godt fra begge sider, spiser mere eller mindre i søvne og sover herefter uden bryst til næste morgen tidlig. Det er altså amning mellem kl. 23.30-05.30 der springes over og at sove igennem svarer i denne alder til at barnet kan sove mellem 5-7 timer uden at få mælk. Hun puttes tilbage til sin egen seng efter amning sen aften.
Når du ser denne plan, så er det tydeligt at der fortsat indgår meget mælk, altså mange amninger i løbet af dagen og ved siden af dette så også mange små måltider skemad. Netop skemaden og mælkeindtaget hele dagen igennem er vigtigt for at skabe god mæthed til natten. Når du ved at din datter har fået mælk (væske) nok om dagen og ikke er sulten, så kan du også med ro sige til dig selv at hun ikke behøver hverken bryst eller vand midt nat.
Udover sammensætning af mælke- og madindtag om dagen og vigtigheden af en fast rytme her, så kommer så også det med søvnassociationer og det er her meget vigtigt at du sørger for at putte din datter i sengen, hvor du ønsker hun skal sove. Hun skal være vågen nok til at registrere hvor du putter hende, men træt og fyldt nok med mælk til at kunne overgive sig til søvnen. Det kan være svært at finde det rette tidspunkt, men det kan lade sig gøre.
Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn men endnu ikke sover. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Måske har hun det bedst med at falde i søvn på siden og det er helt okay, så putter du hende på siden. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Det vil være fint med en sutteklud ved ansigtet ligesom hun liggende ved brystet mærker både dit bryst og dit tøj - men pas på med sutten, hun må gerne falde i søvn med den, den må gerne indgå som en del af putteritualet, men den skal jo helst ikke erstatte brystet på den måde at hun begynder at vågne hver time for at få sut i stedet for bryst,- så er I jo lige vidt :)
Hvis hun om natten virker urolig, så prøv i første omgang at hjælpe hende med stillingsskift, beroligende ord, putte hende på præcis samme måde, hænderne på kroppen, kluden ved ansigtet, et stille "sshh" osv. Hvis hun tydelig vil have brystet, så må hun få det - men kun meget kortvarigt, lad hende finde roen med brystet men træk så brystvorten til dig, så hun ikke fylder sig med mælk og stille og roligt skal de andre ting kunne berolige og altså erstatte brystet.
Det er vigtigt at hun ikke sover i sengen - det er synd og dybt frustrerende for hende, hvis hun sover direkte foran 'mælkebaren' og du så ikke vil give hende noget. Hun skal ligge i sin egen seng - det er bedst både for hende og dig.
Nogle børn er utroligt afhængige af nærhed og af at putte tæt og her er det vigtigt at medtænke far. Han kan jo sagtens putte og berolige osv. fuldt ud ligeså godt som mor, men han kan af gode grunde ikke amme.
Derfor virker det for nogle familier at mor flytter ud af soveværelset 3 nætter og lader far tage over efter midnatsamningen - han kan give masser af ro og omsorg indtil næste morgen tidlig - hvor mor så kan amme igen. Efter ca 3 nætter, så har din datter lært at undvære brystet midt nat og du kan flytte tilbage i soveværelset igen og holde fast i de gode nye vaner :)
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke!
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske