Brev:
Meget kræsen pige
20. august 2009
Alder:
2 år, 5 mdr.
Meget kræsen pige
Kære Helen
Tak for svar om vores hidsige 3½-årige pige. Vi arbejder aktivt på at hjælpe hende gennem perioderne med vrede og frustration!
Denne gang drejer det sig dog om vores yngste pige! Camille er 2½ og meget kræsen. Vi har i en lang periode levet alt for usundt og - blandt andet fordi pigerne er ret kræsne - ofte lavet noget nem, ensartet mad, og dermed efterkommet deres sære vaner.
Men nu er vi startet på en kostomlægning, og vi er begyndt at spise meget mere varieret og sundt - masser af grøntsager, magert kød, fisk suppleret med lidt kartofler, ris eller pasta. Men Camille spiser næsten intet. Hvis jeg ikke laver frikadeller, pølser, pizza eller pasta med kødsovs el. røget laks, så spiser hun maks 2 bidder til aften.
Hvad gør jeg? Hun kan jo ikke leve af frikadeller og pizza i al evighed! Hun er ekstremt stædig omkring grøntsager og piller minutiøst enhver lille bid grønt ud af maden - selv hvis jeg river gulerødder fint og kommer i frikadellerne eller kødsovsen....
Det er jo ikke, fordi jeg serverer frølår og snegle... Det er skam helt almindelig mad... F.eks. Ovnstegt kylling med broccoli og små kartofler, eller hvidvinsdampet fisk med majskolber, kartofler og ærter, eller pasta med kalvekød i tern i tomat/grøntsagssauce osv....
Hun er meget slank og ligger i den lavt på BMI-skalaen (hvis jeg kigger på WHO's gennemsnit i Livets bog).
Spørgsmålet går på - skal jeg acceptere at hun er meget kræsen og stædig og lave særlig mad til hende, eller kan hun godt tåle over en længere periode stort set ikke at spise noget aftensmad?
Mange hilsner
Pia