Svar: Meget kræsen pige
20. august 2009
Alder:
2 år, 5 mdr.
Kære Pia
Det lyder som nogle dejlige og børnevenlige retter du serverer og derfor retter, dine piger som udgangspunkt sagtens kan spise :)
Du skriver at I er igang med en kostomlægning og at I indtil nu ofte har spise mere ensformigt og givet børnene, hvad de nu gerne ville - og jeg tænker at det tager rigtig lang tid at ændre vaner. I kan som voksne godt beslutte jer for at nu er det sådan og nyde den nye mad - men børnene får mad de ikke er vant til og det er naturligt at de protesterer over det. Især når man er 2 og 3 år, så er man jo generelt i en protesterende alder og føler meget tryghed ved at få det samme igen og igen. Så børnenes vaner får I ikke ændret lige med det samme.
Det er fint at lave frikadeller, pølser, pasta osv. en gang imellem og laks er også sundt. Det kan I alle stadig spise og på den måde imødekomme Camilles lyst til disse retter. Det er generelt en god idé at give hende noget af det, hun godt kan lide, så der altid er et eller andet på tallerkenen hun kan spise. Det kan være at koge lidt pasta eller ris, eller bare at servere et stykke rugbrød sammen med den varme mad. Det er vigtigt at hun får oplevelsen af at spise, at I sidder sammen og spiser ved bordet osv. og således har en fast rutine omkring maden og ikke mindst - at det skal være hyggeligt :)
Det er meget vigtigt at hun ikke får særlig fokus, hun skal ikke sidde og trone for bordenden og hun skal have lidt forskelligt på sin tallerken, så kan hun spise hvad hun vil og uden indblanding. Det er en fordel at servere maden adskilt, så hun får lidt af det hele og giv hende gerne en tallerken inddelt i rum. I skal se på hendes indtag over en uge og det gør ikke spor, hvis det en dag er ærterne der spises lidt af og næste dag majsene.
Mange børn bryder sig ikke om kogte grøntsager, men vil gerne spise råkost, en salat lavet med gulerødder, spidskål, æbler og rosiner kan f.eks. ofte glide ned, ligesom agurk, tomat, peberfrugt, avokado, ærter, majs og lignende ofte er et hit blandt børn. Det er de grovere grønsager de ikke spise meget af og det er okay, det vigtigste er at lysten til at spise bibeholdes, så kan I introducere lidt nye grøntsager hen af vejen.
Kartofler kan nogle børn vægre sig mod, men her må man så tænke alternativt. Der kan laves kartoffelretter på masser af måder, - kartoffelmos, kartoffelbåde, bage kartofler osv. og så er det generelt en god idé at medtænke sovs, dressing og lignende. Det kan gøre det lidt sjovere at spise, hvis man kan dyppe maden i noget :)
Du skal også overveje at servere en skål med lidt forskellige grøntsager som 'før aftensmad'. Mange børn er ofte sultne kl. 17 og spiser derfor ofte lidt, hvis man stiller det frem på bordet og gør det let tilgængeligt. Og har man fået lidt grøntsager i barnet der, så behøver man ikke bekymre sig så meget om hvad der glider ned af grøntsager til selve middagsmaden.
Og så skal du medtænke at din datter ikke må få unødigt søde fødevarer og drikke i løbet af dagen. Saft, kiks, søde morgenmadsprodukter osv. hæver blodsukkeret og fjerner appetitten og får hun sådanne fødevare, så bliver det svært at få hende til at spise den sundere mad.
Tilsidst vil jeg lige nævne at det jo også er blevet populært at lave grøntsagsjuicer - efter princippet "drik dine grøntsager" som i nogle familier er måden at få grønt i barnet. Det kan være f.eks. lidt broccoli der blendes med appelsin og ananas og på den måde accepteres af barnet ...
Det der er med smoothies / frugt- og grøntsagsjuicer er, at man skal huske at de ofte drikkes over længere tid og syren i frugterne sammen med frugtsukkeret kan give tandskader. Derfor er det vigtigt at man ikke giver det flere gange om dagen og at barnet ikke render og nipper af glasset hele tiden. Men det kan bruges en gang imellem til at få lidt ekstra vitaminer og andre gode stoffer i barnet og man kan med fordel neutralisere syren lidt, ved at tilsætte tykmælk eller A38.
Jeg synes du skal prøve at finde en måde, hvorpå du får givet din datter så stor en variation af fødevarer som muligt. Men samtidig heller ikke presse hende, da det naturligt vil give bagslag. Giv hende valgmuligheder på tallerkenen og giv hende altid et eller andet, som du ved hun kan lide. Også selvom det 'bare' er et stykke rugbrød - det tager hun ikke skade af at få en gang imellem. Spiser hun sit rugbrød, så er sandsynligheden for at hun smager lidt af det andet på tallerkenen større og i hvertfald skubbes tallerkenen ikke bare væk med det samme ...
Hun bør ikke gå sulten i seng, så er det hun må få rugbrød i stedet for. Hun kan ikke få slik, kage eller andet lækkert, hun skal spise noget ordenligt.
Jeg håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske