Svar: Døgnrytme - 3 mdr.
21. august 2009
Alder:
3 mdr.
Kære trætte mor
Det vil være rigtig godt at du arbejder på at give din datter 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Nogle børn har behov for en ekstra lille powernap på måske bare 20 minutter og det er helt okay, den ligger ofte som en meget tidlig morgenlur eller som en lur først på aftenen. Men mange trives altså med 3 lure.
Du skal være opmærksom på at din datter nu er så gammel, at hun har brug for mere aktivitet og hendes vågne perioder mellem hver lur skal fyldes ud med fysisk og mental stimulation. I skal lege, pludre, tumle osv. så hun får sig selv brugt og bliver både fysisk og mental træt. De første måneder har I haft stor fokus på at hun skulle skærmes, hjælpes med at finde roen, svøbes, vugges osv. Men nu er hun så gammel, at I skal til at aktivere hende lidt mere og virkelig sørge for at de vågne perioder er aktive perioder.
Det er meget normalt at børn i 3 måneders alderen går sent til ro for natten. Mange børn sover ofte ikke før kl. er omkring 22 og det er helt okay - nogle lidt før, andre endda senere - det afhænger helt af hvor sent den 3. lur ligger. Hvis barnet står meget tidligt op og sover sine lure meget tidligt i løbet af dagen, så vil putte tidspunktet om aftenen også være tidligere, men de fleste børn trives i denne alder bedst med lidt senere lure - netop fordi det giver et afbræk om aftenen og dermed også mere ro ...
Omkring 6 måneders alderen vil de fleste børn begynde kun at sove 2 lure dagligt og vil her kunne gå i seng omkring kl. 20, men der er således lidt tid til endnu og det er altså normalt at børn i denne alder sover sent.
En plan for dagen kunne se nogenlunde således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Formiddag 9-9.30: Flaske
Puttes til formiddagslur
Frokost 12.30: Flaske
Puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Flaske
Sover sin 3. lur
Aften 19-19.30: Flaske
Puttes til natten og alt efter hvor lang og hvor sen den 3 lur ligger kan puttetidspunktet varierer mellem kl. 20-23 i denne alder ...
Sen aften 23: Flaske
Midt nat 03: Sandsynligvis flaske, de fleste børn er ældre, inden de helt kan undvære flaske om natten
Jeg kan ikke helt ud af dit brev se, hvorvidt tidspunkterne jeg skitserer her vil kunne passe på jeres situation. Det hele skal jo også passes ind med storesøster der skal hentes osv.
Den ekstra uro om aftenen hænger naturligvis også sammen med at der lige netop der sker mere i jeres hjem. Storesøster er hjemme, far komme hjem, der skal laves mad, dækkes bord, spises, fjernsynet kører osv. og det giver naturligt alt sammen en uro, som smitter jeres yngste og det reagerer hun naturligvis på.
Derfor kan det som sagt være en rigtig god idé at arbejde på netop den 3. lur sidst på eftermiddagen / først på aftenen, fordi det som sagt giver hende et afbræk og lidt mere overskud til at klare aftenens naturlige uro :)
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske