Brev:
Mælkeindtag og grøntsagsmos
21. august 2009
Alder:
6 mdr.
Mælkeindtag og grøntsagsmos
Hej Helen.
Jeg skrev til dig for lidt tid siden for at høre om vi var på rette vej iht døgnrytme. Samt for at høre om hun får mælk nok.
Hvor meget mælk har en størrelse på 6 mdr brugt for? Emilie er nemlig begyndt at sove enkelte nætter helt uden at vågne. Vi taler ca 19.30 til 6.30. Oftest vågner hun en gang ila natten for, at få mælk.
Efter jeg skrev til dig sidst er hun begyndt at drikke mere mælk ila dagen. Hun får mellem 400 og 550 ml i dagtimerne. Plus det vi kommer i eks øllebrød og havregrød.
Får hun mælk nok eller skal vi fortsat give hende mælk inden vi går i seng (jeg går typisk i seng kl 22 og min kæreste, der er politimand er ofte væk på job), eller give hende om morgenen når hun vågner kl ca 6.30 (frygter her for morgenmaden).
Når hun vågner - de fleste - om natten, så giver vi hende en flaske og hun tager typisk 170 ml. (incl den flaske får hun jo så mellem 540 og 720 ml på et døgn) Uanset om hun har fået mælk eller ej om natten, så har vi altid god tid til, at få morgenmaden lavet inden hun melder sult.
Hun får havregrød til morgenmad.
flaske(typisk 150 ml) inden hun skal sove formiddag. Nogle gange også grugtmos, hvis hun er længe vågen.
Øllebrød til middagsmad.
flaske(typisk 150 ml) og a-38(evt blandet med lidt fuldkornsgrød, hvis hun er meget sulten) med frugt eftermiddag.
Aftensmad... ****
Flaske inden hun sover. (typisk 150 ml)
Aftensmad: Vi øver og øver med grøntsagsmos og er også begyndt at tilsætte kød. Vi har prøvet med kødbolle eller torskerogn. Men hun nægter simpelthen grøntsagsmosen. Vi har prøvet adskillige forskellige grøntsager og mængde sammensætning. Har du et godt råd? Evt andre ideer til aftensmad og middagsmad?
Så jeg spørger dig altså igen om mængden af min datters mælkeindtag og søger inspiration til middags og aftensmad. Jeg føler ikke, at hun kan "tygge" endnu. Tænker på at have læst, at de må få bondebrød. Det tror jeg ikke, at hendes mundmotorik kan klare. Hun siger intet til klumper i havregrød, øllebrød eller lign.
Vi giver hende ofte frugt eller lign i hånden. Men hun er begyndt at bide hele stykker af. Jeg er nervøs for, at hun får det galt i halsen. Hvordan skal vi forholde os til det?
Sidst men ikke mindst.. Skal der tilsættes smør eller olie i øllebrød? Mener at min egen sundhedsplejerske sagde, at der skal "fedt" i alt mad vi laver selv.
Takker for din gode hjælp.