Svar: Mælkeindtag og grøntsagsmos
21. august 2009
Alder:
6 mdr.
Hej igen
De fleste børn vil i 6 måneders alderen indtage mellem 800-900ml mælk dagligt, nogle naturligvis lidt mere, andre lidt mindre. Og et eller andet sted, så må I gå ud fra at jeres datter får hvad hun har behov for og er i stand til at regulere det selv ...
Hvis hun indtager 600-750 ml, så lyder det helt fint, ved siden af dette får hun jo også vand af kop og får derved den væske hun har behov for. Du beskriver en pige, som generelt lyder til at melde sin sult og det er helt relevant at du giver hende flaske om natten - det er et reelt behov. De dage, hvor hun ikke vågner, men sover igennem, må du et eller andet sted tro på at hun så ikke har behovet :)
Det er for mig ligegyldigt om du giver flaske kl 23-24, hvor hun spiser den i søvne eller om du lader hende vågne af sig selv og spiser den kl. 02-03. Du skal gøre som du har det bedst med, det vigtigste er at du giver hende mælken, når du viser behov for den og behov har hun, når hun tager 170ml. Så nogle dage har hun altså behov, andre dage ikke, og det er helt okay, at du lader hende regulere sit behov selv.
Med hensyn til grøntsagsmos, så vil det være rigtig godt hvis du kunne få hende til at spise dette. Du kan som tidligere skrevet give hende alle former for grøntsager og det kan være en rigtig god idé at vælge de lidt søde typer, hvis hun er lidt glad for det lidt sødere :)
Du kan derfor med fordel købe specielle sweat potatoes, bruge pastinak, græskar, gulerod eller lignende i mosen, da netop disse grøntsager har en naturlig sødme og du kan med fordel også lave lidt tomatsovs eller lignende at hælde over. Maden må gerne smage af noget.
Mos af kartoffel vil nogle børn ikke ret gerne have, så hvis du har brugt kartoffel i hendes mos, så skulle du måske prøve at lave en mos uden kartoffel ... :) Du kan også med fordel prøve at købe noget grøntsagsmos på glas, det sker jo at børn bedre kan lide den færdiglavede børnemad og det vigtigste lige nu er at hun kommer igang. Så kan du introducere den hjemmelavede stille og roligt.
Du kan købe kogebøger med forskellige slags babymos i og der finde masser af inspiration. Der findes danske bøger om baby- og børnemad, men du kan også lede efter mere udenlandske muligheder som f.eks. Annabell Karmel.
Små rugbrødshapsere er hun sandsynligvis stadig for lille til, de fleste børn er 8 måneder inden de kan tygge mad i mindre stykker. Men ristede rugbrødsbjælker, en tvebak eller lignende, kan hun godt sidde med i hånden, gumle lidt på og opbløde med spyt.
Hun skal naturligvis altid være under opsyn, når hun sidder med noget og har hun fået tænder skal du være ekstra opmærksom på at hun ikke får bidt stykker af :)
Vær også opmærksom på at f.eks. en æblebåd knækker meget let, så her er den en fordel at give hende f.eks. en appelsinbåd, som hun mere sutter på og suger saften ud af. Du skal altså prøve at vælge lidt ud fra, hvad hun kan kapere.
Der skal tilsættes 1 tsk. fedtstof i alt hjemmelavet mad, det gælder både grød og mos - med mindre du laver det på 100% modermælkserstatning, så behøver du ikke tilsætte ekstra fedt. Det er en god idé at variere mellem de forskellige typer fedtstoffer, så hun får så meget forskelligt som muligt. Medtænk også at en smørsovs på grøntsagsmosen kan være en mulighed :)
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske