Svar: Den Kære Søvn- not... episode 4
23. august 2009
Alder:
11 mdr.
Kære fortrøstningsfulde forældre
Tak for jeres brev, som jeg har valgt at lægge på siden, da jeg tænker at flere andre forældre, vil være glade for at kunne læse føljetonen ...
Det er naturligvis frustrerende at have et barn med astma, men nu ved I trods alt hvad det handler om og hvorfor jeres dreng har haft så svært ved at sove og så fjerner det jo, som du skriver et vist pres på jeres skuldre - det er ikke jeres skyld! Det har jeg nu i øvrigt aldrig ment at det var ... Mit bud var evt. søvnapnø på grund af hævede polypper, men astma - det kan bestemt også give søvnproblemer.
I skal være opmærksomme på om der er såkaldte irritanter i jeres hjem og især der, hvor jeres dreng skal sove. Irritanter er stoffer, der kan genere hans slimhinder unødigt og det kan f.eks. være:
- Tobaksrøg, hvis I eller andre ryger hjemme hos jer, så vil det være stærkt anbefalelsesværdig at stoppe. Røg sætter sig i gardiner, møbler osv. og selvom I ikke føler der ryges meget indendøre, ryger under en emhætte, for åbent vindue osv. så er det ikke godt nok.
- Parfume. En parfume kan irritere ham, det gælder både parfumeret vaskepulver, som sidder i tøjet, men også hvis du f.eks. har parfume på, når du giver ham et knus
- Kold luft, fugtig luft. Det er vigtigt at han sover i et afsvalet rum med frisk luft, men der må ikke være koldt, en rumtemperatur på ca 20 grader vil være godt (uddybning følger nedenfor). Sover han ude, så bør han ikke stå ude i regnvejr.
- Infektioner. Den mindste lille forkølelse kan vælte det hele, slimhinderne hæver, vejrtrækningen besværes og søvnen bliver naturligt dårligere.
- Os fra levende lys, eller os fra f.eks. en brændeovn eller madlavning kan faktisk fremprovokere et astmaanfald. Når vi nu går den mørkere tid i møde, så husk på det med lysene, det er hyggeligt med levende lys - især i julemåneden, men for børn med astma kan det være utroligt ubehageligt.
- Støv og pollen i luften. Støv er både støv i tæpper, på møbler, gulve osv. og det er vigtigt at I sørger for at der er rent, at sengetøj vaskes hyppigt ved mindst 60 grader osv. (uddybning følger nedenfor). Pollen er ikke kun udenfor, men kan også være pollen fra en buket blomster der står på bordet.
Det er vigtigt at medtænke disse ting, fordi jo mere I kan forebygge, jo mere hans slimhinder belastes, jo mere vil han også bedre kunne sove om natten, tingene hænger jo sammen.
Det kan være en rigtig god idé at elevere hans hovedgærde, så han ligger lidt højere med hovedet. Det gør det lettere for ham at trække vejret, når han sover.
Det kan anbefales at gøre følgende for et godt sovemiljø:
- Vask dyner og puder ved 60 grader og tør dem i tørretumbler
- Vask sengelinned ved 60 grader mindst hver 14. dag
- Brug rullemadras og vask igen ved 60 grader 6-12 gange om året
- Luft ud med gennemtræk 5-10 minutter tre gange dagligt og det samme efter du har badet ham, lavet mad osv. så du får fjernet fugten i rummet.
- Hold en sovetemperatur på ca 20 grader. Hvis du oplever at han sover bedre, hvis det er lidt køligere, så kan du lufte ud og skrue ned for varmen lige før du putter ham (det bliver mere aktuelt, når vi når den kolde tid)
- Gør grundigt rent en gang om ugen, hvor du får vasket gulv, støvsuget og tørret støv af. Husk at lufte ud under og efter rengøringen
Jeg håber I kan bruge lidt af ovenstående råd videre og på den måde få skabt et godt sovemiljø for jeres dreng og dermed få en bedre søvn.
Rigtig god bedring med ham og fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske