Brev:
Stop af aftenflaske og sunde madvaner
23. august 2009
Alder:
12 mdr.
Stop af aftenflaske og sunde madvaner
Kære Helen
Vores datter fylder 1 år om en uges tid og jeg har derfor et par spørgsmål.
Hvornår tager man hendes aften mælke flaske fra - synes jeg kan læse nogle af dine andre svar at det sker ved 1 års alderen ?
Laver man en nedtrapning eller fjerner man den fra dag til dag`? Jeg tænker på at hun på nuværende tidspunkt nogle gange drikker 200 ml (nan 3), drikke hun blot dem fordi det er trygt og hun forbinder det med aften putning, eller skal det erstattes med andet udfra hendes alder ?
Hvornår må hun begynde og få letmælks produkter ?
Den sidste ting jeg har er ang. hendes mad/vitamin behov. Der findes vitamin piller fra 1 år af har jeg set, en tyggetablet, er det noget du anbefaler man giver ?
Vi har netop holdt ferie i 14 dage og jeg har erfaret at det ikke er nemt og få hende til og spise frugt og grøntsager - vi kan må ingen måde made hende med skeen mere så vi er begyndt og øve med gaflen og ellers tager hun selv med fingrene foran sig.
Vi har prøvet alt, skære al slags frugt ud i sjove figurer, og det samme med grøntsagerne, har vi prøvet og tage nogle farverige og serverer ved siden af kødet - hun kan simpelthen udvælge og se hvad der er hvad - hun går lige udenom det "sunde" og spise nogen gange kun fisken, kødet eller hvad vi nu ellers får.
Er det normalt for hendes alder og har du et råd til hvad vi kan gøre ?
Hun er rigtig glad for riskiks, sunde kiks og brød både med og uden smør - det kan hun jo selv sidde og gnave af. har også prøvet med banan i stave men lige meget hjælper det.
Hun er i øjeblikket ved og være meget ivrig efter og gå og sidder konstant urolig i sin højstol og vil ned og gå så vi har også svært ved at få hende til og bevare fokus for maden osv. Hun sidder også nogen gange og studerer maden meget, "splatter" det mellem fingerne og sidder og leger med det - er det også helt naturligt for hendes alder og skal vi udfra det konkluderer at hun så ikke er sulten til det måltid og fjerne maden med det samme foran hende ?
Glæder mig til dit svar.
Hilsner en glad mor