Svar: Stop af aftenflaske og sunde madvaner
23. august 2009
Alder:
12 mdr.
Kære glade mor
Tillykke med 1 års fødselsdagen :) Tænk hvor hurtigt det første år er gået ...
De fleste børn vil omkring 12 måneders alderen og inden for de næste par måneder, begynde at kunne undvære aftenflasken. Da jeres datter drikker en stor mængde mælk på det tidspunkt, så lyder det som et reelt væskebehov.
Derfor vil det i første omgang være relevant at du skærer mængden af mælk i aftenflasken lidt ned og prøver at få hende til at drikke mere i løbet af dagen.
I takt med at du får skruet mængden af mælk ned, så vil du kunne erstatte med en kop mælk og det vil også være fint med en ½ banan eller lignende inden sengetid, hvis hun vil have det. Der er nogle stoffer i banan, som virker afslappende og giver god ro inden sengetid og sammen med en kop lun mælk, så kan det virke rigtig godt.
Stille og roligt erstattes banan og mælk af en godnathistorie og er hun tørstig kan hun få vand. Det er på sigt uhensigtsmæssigt at få mælk og mad efter hun har fået børstet tænder, da det giver huller i de fine mælketænder hun har :)
Du behøver således ikke stoppe med flasken fra den ene dag til den anden, trap langsomt ned og erstat så med en kop mælk i stedet. Efterspørger hun flasken, så lad hende være med til at smide flaskesutterne ud, når de alligevel skal skiftes og vis hende om aftenen, at flasken ikke dur mere. Det er slut med flaske, men hun kan få en kop mælk og en godnathistorie i stedet.
Du må gerne fra 12 måneders alderen skifte over til letmælksprodukter. Hun kan få letmælk af koppen inden sengetid, ligesom hun også kan få letmælk i sin grød om morgenen. Du kan også give hende yoghurt at letmælkstypen, det er helt fint. Er hun en meget tynd og spinkel pige, så kan du vælge at bibeholde sødmælk lidt endnu, men ellers anbefales letmælk mellem 1-3 år.
Netop fordi børn efter 1 års alderen begynder at spise langt mere selektivt end tidligere, så kan det være en god idé at give dem en multivitaminpille - MEN, det er meget vigtigt at den knuses eller knækkes i kvarte, da hun ikke vil kunne tygge den og derfor med stor risiko kan få den galt i halsen.
Grøntsager kan i denne alder ofte fint bages ind i de hjemmebagte boller, - det gælder f.eks. gulerod og spinat. Du kan også gemme forskellige grøntsager i kødsovs og lignende og på den måde få lidt ekstra variation i hende. Grøntsager kan også bruges som smørbart pålæg på rugbrød, f.eks. avokadomos ... Men ellers er det en god idé generelt at give hende lidt valgmuligheder, så hun f.eks. sammen med sin frokost får kogte grøntsager, som ærter, gulerod, majs eller f.eks. en kartoffelbåd, et stykke peberfrugt eller lignende.
Det betyder ikke noget, hvis det er majsene der glider led ned af den ene dag og så ærterne den næste. Det vigtigste er at hun spiser lidt af det hele (eller det meste) over flere dage.
Frugt kan gives på yoghurt, f.eks. revne æbler eller pære. Hun vil måske også synes om at sutte på en blomme, et stykke fersken, kiwi eller lignende. Også friske bær kan være et hit og de appellere ofte til børn i farven.
Frugtgrød vil nogle børn gerne have, altså gammeldags frugtgrød med mælk, det kan I forsøge med ...
En lille smule juice kan hun få en gang imellem, så hun på den måde også får lidt frugt, men som hovedindtag skal hun naturligvis helst have vand.
Det er rigtig godt at hun spiser både kød og fisk, det er sundt for hende og giver hende protein og Omega 3 fedtsyrer, som hun har behov for.
Hendes lyst til at mærke med hænderne, smatte ud mellem fingrene osv. må I prøve at stille på anden vis. Det kan være f.eks. ved at lade hende lege i sandkasse og lege med vand. Hvis hun får lov til at mærke og undersøge mere uden for spisebordet, så behøver hun måske ikke gøre det så meget der ... :)
Det er også en god idé at fortælle hende, hvad I vil have hende til "ind i munden skat, put maden ind i munden, mmm mam, smager godt.." osv. så hun bliver opmærksom på hvad I vil fremfor fokus på det negative.
Og så er det klart, at hvis hun tydeligvis sidder og leger med maden fordi hun ikke er sulten, så må I gerne fjerne hende eller tallerkenen og måltidet er slut :)
Håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske