Svar: Skal man købe eller selv lave flerkornsgrød?
23. august 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Sarah's mor
Det er fint at du forsat korrigerer lidt ind i forhold til din datters alder, da hun er født 4 uger før tid og det lyder som om at I er kommet godt igang med skemaden.
Nu hvor hun er knap 7 måneder (korrigeret 6 måneder), er der rigtig mange ting hun gerne må få og det er en god idé at udnytte hendes lyst til at smage og putte i munden. Jo mere forskelligt du kan give hende, jo mere variation, jo mere forebygger du kræsenhed senere hen.
Det er generelt en god idé at grød kun udgør 2 af dagens måltider og resten er grøntsagsmos. Det sikrer barnet god variation af forskellige fødevarer og er også med til at holde barnets mave godt igang.
Det vil være rigtig fint, hvis du nu begyndte med 3 måltider skemad dagligt, det er fortsat bedst at give lidt og tit og levne plads til mælken, fremfor at give store og få måltider. Det er således bedre at give 3/4 dl. 3 gange dagligt efterfulgt af mælk, fremfor at give 1-1½ dl grød eller mos og din datter så ikke vil drikke sin mælk.
Når du begynder at øge hende til 3 måltider dagligt, så vil det være rigtig fint, at du introducerer grød som en morgengrød. Netop grød er godt at starte dagen med, det giver god mæthed og forbrændes over længere tid. Du kan med fordel give havregrød om morgenen, da det er rigt på både jern, protein og fibre og det er super fint at I er startet med det.
Til frokost kan du veksle mellem øllebrød eller grøntsagsmos og stille og roligt begyndes med kød eller fisk i mosen. Når jeg anbefaler grøntsagsmos til frokost, så er det fordi det ligger naturligt for, i forhold til at din datter stille og roligt skal igang med rugbrød og dertil hørende grøntsager. Hvis man således giver lidt øllebrød den ene dag og lidt grøntsagsmos den anden dag, så vender barnet sig til smagen af disse ting og forbinder det naturligt med en frokost, som vi andre kender det.
Samtidig giver det mulighed for større variation og det er vigtigt at sikre barnet blandt andet fisk flere gange om ugen og daglige grøntsager, så hvis man giver grøntsager, kød og fisk både til aftensmad og til frokost, så er sandsynligheden for at barnet får mere og bedre variation større.
Når et fjerde måltid evt. skal ind, så kan det fint være en flerkornsgrød om eftermiddagen. Du kan købe det færdigt, men du kan også sagtens lave det selv. Du kan I princippet blande alle slags korn, gryn og flager. Hvis du bruger hele eller knækkede korn, så er det vigtigt at de har trukket i koldt vand natten over og generelt er det en god idé at begrænse brugen af hele kerner.
En opskrift på 3-kornsgrød får du her:
1 spsk. havregryn, 1 spsk. hirseflager og 1 spsk. rugmel - ialt ca 40g piskes med 2 dl koldt vand og koges ved svag varme i 2-3 minutter. Sluk for grøden, tilsæt fedtstof og mælk og brug evt. lidt frugtmos som topping.
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende og fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske