Svar: Aftenputning - 9 mdr.
23. august 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Katrines mor
Tak for jeres brev og fine beskrivelse af den udvikling jeres datter går igennem lige nu og betydningen for hendes overgivelse til søvn :)
Det er helt normalt at børn i 9 måneders alderen vægrer sig mod at skulle sove, netop når de begynder at kravle, kunne rejse sig op ved tremmerne i sengen osv. oplever man en langt større uro end tidligere.
Jeres datter er i separationsfasen. Det betyder at hun lige nu har ekstra meget behov for at vide at I er der for hende, hun forstår ikke hvor I er, når hun ikke kan se jer. Går I fra hende, når hun skal sove, så kan hun ikke forholde sig til at I er lige inde i stuen, for hende er I nærmest forsvundet. Det er sandsynligvis derfor jeres sundhedsplejerske har sagt, at det er godt at være hos hende, det er vigtigt at give hende den tryghed.
Men det er naturligvis også vigtigt at vise hende, at det ikke er legetid nu, men netop sovetid og samtidig lære hende at I er der, selvom hun ikke kan se jer. Derfor kan det være udmærket at gå og så komme igen lidt efter, atter putte hende nænsomt og kærligt og gå igen. jeg anbefaler normalt at man ikke forlænger tiden når man går, men går frem og tilbage med mx 3 minutters interval. Man vender tilbage hvis barnet græder, men også hvis barnet ikke græder - det handler jo netop om at gøre barnet tryg og lære barnet er man er der for barnet, men holde fast i at det ikke er legetid men sovetid nu.
Se-til-metoden kan derfor være en god mulighed for jer - MEN, når det er sagt, så er det også rigtig vigtigt at I lige overvejer om I putter hende for tidligt?
Hvis jeres datter ikke er træt nok, så vil hun naturligt ikke kunne sove og vil i stedet bruge en masse energi på at hoppe rundt i sengen og opfordre til leg og sjov. Det er derfor muligt at skal skal forsøge at afkorte hendes lurer om dagen eller i stedet prøver at putte hende lidt senere, så I er sikre på at hun er træt nok til at sove.
Og så må I vurdere, hvad der sker, når hun skal falde i søvn. Hvis hun hopper rundt, så gå ud og lad hende lege lidt, put hende igen, når i efter ca3 minutter atter kommer ind. Hvis hun græder, protesterer højlydt over at I går, så skal I naturligvis blive der, sidde hos hende, hjælpe hende til fysisk ro med kærtegn osv. men leger hun, må I så atter gå. Det er hele tiden en balance, men jeg tror I ved hvor jeg vil hen :)
Fortsat held og lykke med hende!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske