Svar: Grødspørgsmål
24. august 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Christine
Tak for dit brev, jeg er kun glad for at kunne hjælpe og det betyder meget at høre, at det går stille og roligt fremad hos jer :)
Du må gerne give din datter grød to gange dagligt, det er langt bedre at give hende 3/4 dl. 2 gange dagligt end det er at give hende 1½ dl. på en gang.
Da hun stadig kun er 4 måneder, er det vigtigt at du ikke giver for store mængder skemad. Det er vigtigt for at hendes mave og tarmsystem kan følg med, men det er også vigtigt i forhold til hende indtag af mælk. Hvis hun spiser meget store portioner, så risikerer du at hun afviser mælken bagefter og det bør hun ikke gøre.
Jeg ved fra dit tidligere brev at du både giver flaske og ammer, jeg ved dog ikke helt, hvornår du gør hvad. Så her kommer lige en plan for dagen, som den kan se ud:
Tidlig morgen: Amning/flaske og sover lidt videre
Formiddag: Amning/flaske og puttes til formiddagslur
Frokost: Grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Amning/flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag: Amning/flaske
Puttes til dagens 3. lur
Aften: Grød, evt. med lidt frugtmos som topping, stille og roligt kan du dog også gå over til at servere lidt grøntsagsmos om aftenen, vand af kop
Ammes/flaske og puttes til natten
Sen aften: Amning/flaske
Midt nat: Amning/flaske. De fleste børn er 6 måneder inden de kan undvære denne
Som du kan se lægger der altså stadig mange tilbud om mælk i løbet af dagen og mælkebehovet er stort og vigtigt at dække. Så selvom din datter virker sulten og gladeligt åbner munden, så hold lidt igen og tilbyd så mælk at fylde efter med inden hun skal sove.
Sveskemos kan du komme på grøden som topping og du kan også bruge andre former for frugtmos - det skal dog være kogt mos så længe hun er så lille. Du kan give hende mos af æbler, fersken, blomme, pære, svesker osv. Du kan lave frugtmosen selv eller købe det på glas.
Du kan også give din datter grøntsagsmos lavet af de milde grøntsager som kartoffel, gulerod, blomkål og du kan variere mellem de forskellige grødtyper som majsgrød, risgrød og hirsegrød.
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke - knus til jer alle!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske