Svar: Vågner om natten - 17 mdr.
24. august 2009
Alder:
17 mdr.
Kære Jeanne
Det kan sagtens være drømme der gør at din datter nu er begyndt at vågne om natten ...
Det ses især i 18-20 måneders alder, men Cecilie kan jo godt være lidt forud for gennemsnittet her :)
Det handler om at hun nu begynder at have lidt mere farefornemmelse, det vil sige at hun oplever flere farer og mere modstand i løbet af dagen end hun tidligere har gjort. Jeg går ud fra at hun motorisk er rigtig godt igang nu, hun går rundt, kommer let omkring, verden er stor, åbner sig og pludselig går det op for hende at verden også er farlig.
Hun mærker det, når hun klatrer op, så kan hun pludselig ikke komme ned igen, når hun løber så falder hun, når hun er på vej ud på vejen, så holder du fast i hende osv. Hun prøver flere grænser, får flere Nej! i løbet af en dag, ligesom hun også møder modstand, når hun er sammen med andre børn. De skubber til hende, tager legetøjet fra hende osv. og alt det hun nu oplever, skal bearbejdes om natten og det giver naturligt mere uro, opvågninger og drømme der kan minde lidt om mareridt.
Derfor ser man i denne alder, at børn vågner grædende om natten og søger ekstra tryghed. Giver man dem det, så falder de ofte til ro og sover trygt videre igen ...
Hos jer lyder det altså som om at Cecilie vågner på grund af alder og udvikling, men det lyder også som om at hun holder lidt hof om natten og det skal hun naturligvis ikke - natten er jo til at sove i ...)
Det er klart, at hvis hun har været vågen op til 2 timer en nat, så vil hun være ekstra træt dagen efter og måske her sove en længere middagslur - I skal være meget opmærksomme på at hun ikke sover for lang en lur om dagen, for så kan hun naturligt ikke sove om natten.
De fleste børn på Cecilies alder vil have det fint med kun en lur dagligt og vil ofte sove mellem 12-14. Hun sover måske kun 1½ time til middag, så er der fuld fart på igen. Sover hun mere end 2 timer, så skal hendes søvn nok afkortes lidt, for at få hende til at sove om natten i stedet ... :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående tanker lidt videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske