Svar: Aftenflaske og putteritual
24. august 2009
Alder:
10 mdr.
Kære Rikke
Det er helt naturligt at indtag af mælk er forbundet med sengetid, det at drikke lidt lun mælk uanset om det er af bryst, flaske eller kop, vil give barnet en ro i kroppen, hjælpe barnet med at slappe af og dermed også overgive sig bedre til søvnen ...
Hvorvidt barnet skal have mælken i stuen, på børneværelset eller et tredie sted er en smagssag og jeg synes man skal gøre der, der umiddelbart fungerer bedst. Nogle børn bliver forvirrede over at blive flyttet - hvis de får mælken i stuen, falder næsten i søvn og så skal skifte til værelse, så vågner de måske mere op, bliver kede af det og har svært ved at finde ro igen, her er det naturligvis bedre at give mælken i rummet, hvor man ønsker barnet skal sove.
Det vigtigste er at jeres datter ikke når at falde i dyb søvn med flasken i munden, men lige når at registrere at hun ligger i sin seng og forbinder sengen med stedet, hvor hun skal sove og ikke det at få flaske. Søvnassociationen skal altså være stedet, rummet, lyset, sengen, dynen, lugten osv. det der gør hende tryg og altså ikke det at få en flaske i munden.
Din datter siger sandsynligvis ikke stop overfor flasken, det er en beslutning du skal tage på et tidspunkt. Lige nu er det fint at hun får den og du kan efter 12 måneders alderen begynde at trappe mængden af mme ned og stille og roligt kan hun så gå over til en kop lun mælk og en godnathistorie i stedet. På sigt er det så godnathistorien der forsætter og mælken forsvinder :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med hende!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske