Svar: Rejser sig op i sengen - 11 mdr.
25. august 2009
Alder:
11 mdr.
Kære Mor
Med hensyn til manglende mæthedsfornemmelse og at din dreng bare spiser og spiser til han ender med at gylpe af det ... så lyder det som om at du skal sige stop. Det er vigtigt at du ikke lader ham overspise, men at du stopper, når du mener han har fået nok. På den måde burde hans mave vende sig til en passende mængde og stille og roligt vil han så lære at det er hans behov ...
Med hensyn til at rejse sig i sengen, så har han jo en alder lige nu, hvor det er rigtig dejligt, sjovt og nemt. Det er rart for ham at kunne trække sig op ved tremmerne og når han falder, så slår han sig ikke så meget. Det er derfor helt naturligt at han om aftenen i sengen øver sig i dette - det hører med til hans alder og udvikling, han øver sig både om dagen og om aftenen - han udnytter ligesom alle muligheder for at styrke sig selv.
I skal naturligvis være sikre på at han er træt nok til at sove, når han bliver puttet, så hele ritualet ikke trækker unødigt langt ud og så kan det være en god idé at gå lidt til og fra. Både for at vise ham at det altså ikke er legetid nu, men også for at give ham chancen for netop selv at lægge sig, når han finder ud af at det uden jeres opmærksomhed faktisk ikke er så sjovt at stå op ...
Der er noget meget vigtigt i netop den proces at han selv lægger sig og I kan sige det til ham "læg dig ned skat" i stedet for at I rent fysisk lægger ham. Hvis han selv lægger sig ned, så bliver han ofte liggende, hvorimod hvis I lægger ham så virker det som en fjeder og han springer op igen ligeså snart I har lagt ham :)
For at han kan finde ud af at lægge sig ned, så er det vigtigt at I øver dette om dagen. Det er altså et spørgsmål om tid og øvelse, hvor han først skal sætte sig på numsen og så lægge sig. I må øve det i dagtimerne, når han rejser sig ved møblerne, hjælpe ham med at knække sammen i knæende, komme ned på numsen og videre ned at ligge. I må meget gerne tale til ham i små præcise sætninger "Sæt dig ned skat" og om aftenen "Læg dig end skat" så han forstår, hvad I mener med dette og stille og roligt begynder at gøre som I siger :)
Det skal naturligvis siges pænt og ikke som en kommando til en hund, men det er vigtigt at det netop er kort og præcist, så han forstår det.
Når I putter ham om aftenen, så er det fint at han får sin flaske, I kan overveje om han skal have en lille sang, en godnathistorie eller lignende, så skal han puttes og så går I. Rejser han sig op, så lad ham stå, vend tilbage efter få minutter, fortæl ham at han skal lægge sig ned, hjælp ham evt. ned på numsen og videre ned at ligge (ligesom I øver det om dagen) og gå igen.
Bliver han ked af det når I går, så skal I blive der, sidde lidt hos ham, gøre ham tryg, men er han helt rolig og tilfreds, så går I igen kortvarigt ud (ca med 3 minutters interval) og når I så kommer tilbage, så kærtegner I ham lidt, siger godnat igen osv. inden I så atter går ud.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske