Svar: Meget svingende døgnmønster
25. august 2009
Alder:
2 mdr.
Hej Margit
Det er helt normalt at August' rytme varierer dag for dag, det er ofte først omkring 3-4 måneders alderen, at man kan begynde at regne lidt mere med en egentlig rytme - lige nu sover han meget fleksibelt og er vågen meget fleksibelt ...
Det vil sige at han nogle dage sover overraskende længe, andre dage powernapper mere - nogle dage er han meget vågen, kikkende, aktiv, pludrer, leger med sine rangler, putter fingre i munden osv. og andre dage, så er han aktiv i kortere tid og sover lidt mere. Du er derfor nødt til fortsat at lade ham være lidt fleksibel :)
Det du kan arbejde lidt på nu er et nogenlunde fast putteritual, altså at du putter ham på samme måde hver gang han skal sove. Det vil ofte bestå af at ha bliver skifter, får et måltid mælk, evt. en sut og en sutteklud og så svøbes han og puttes. Du kærtegner ham på en bestemt måde osv. Det at gøre det samme igen og igen, lærer ham at det er sovetid nu og det vil på sigt gøre ham tryg og hjælpe hans overgang til søvn.
Du skal regne med at han har behov for 3 lure dagligt, måske nogle dage en lille ekstra powernap og det er okay :) Om dagen vil han have behov for at sove sammenlagt ca 6 timer, om natten vil han ofte sove 9-10 timer, naturligvis afbrudt af mad. Sover han mere om natten, vil han sove mindre om dagen og modsat - sover han mere end 6 timer sammenlagt om dagen, så vil nattesøvnen naturligt blive kortere :)
Sammen med den tidligere plan jeg har sendt dig, tror jeg dette giver dig en nogenlunde idé om, hvordan en dag kan se ud :)
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske