Brev:
Aftenputning uden ammetår
25. august 2009
Alder:
6 mdr.
Aftenputning uden ammetår
Hej Helen.
Jeg skriver til dig for at få nogle råd omkring aftenputning.
Jeg ved ærlig talt ikke, hvordan jeg skal gribe det an.
Jeg har aldrig kunne amme Olivia i søvn, hun er endda sjældent interesseret i en ammetår om aftenen. Ja faktisk meget sjældent i løbet af dagen, kan jeg lokke en tår i hende.
Indtil nu har jeg, når jeg kan se, hun er træt, gået med hende på armen. Hun falder ret hurtigt i søvn på denne måde, og jeg kan derefter lægge hende i hendes seng. Men altså - hun bliver jo ikke lettere som tiden går….
Få gange har jeg forsøgt at putte hende i hendes seng. Til at starte med, er hun et glad energibundt, der ligger og spræller og roder rundt. Men efter kort tid bliver meget ked af det, og jeg tager hende selvfølgelig op og trøster hende. Jeg lægger hende igen, når hun er faldet til ro, og det samme gentager sig. Der kan gå meget lang tid på denne måde, og jo mere overtræt hun bliver, jo mere utrøstelig bliver hun. Til sidst ender det med, at hun efterhånden falder i søvn på min arm. Herefter kan jeg ikke altid lægge hende. Hun bliver igen ked af det, når der er gået så lang tid med at forsøge at putte hende i sengen.
Om dagen putter jeg hende i barnevognen. Jeg lægger hende, og hun falder hurtigt i søvn af sig selv.
Hvis det har noget at sige, ser vores dag nogenlunde sådan ud:
6-6.30: vågner. Gider ikke ammes. (begynder snart at give hende øllebrød eller havregrød)
7.45-8.00: Får MME i kop eller kan sjældent ammes. Og puttes til formiddagslur i barnevogn.
9.15: Vækkes. Får frugtmos af forskellige slags og vand af kop.
11.00: Frokost: Får fuldkornsgrød med frugtmos og vand af kop.
11.30: Puttes til middagslur i barnevognen.
13.30-13.45: Vågner. Ammes. Tilbydes frugt og grønt til at sutte på.
16.00: Ammes eller MME i kop. Puttes til en powernap. (Er meget træt)
16.30-16.45: Vågner.
17.15: Aftensmad: Kartoffel/grøntsagsmos. Er også begyndt at få lidt kød.
19.00: Ammes eller MME i kop.
19.45: Ammes eller MME.
19.50-20.00: Bæres på arm, falder i søvn og lægges i seng.
02.00: Ammes
Måske har du nogle råd jeg kan afprøve.
Venligst
Joan