Svar: Aftenputning uden ammetår
25. august 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Joan
Hvordan falder Olivia i søvn om dagen? Du skriver at du putter hende i barnevognen og herefter sover hun ... hvad er forskellen på dag og aften? Er det ikke muligt at flytte hende fra favnen og ned i sengen og lære hende at sove der - på samme måde som du gør om dagen?
Der er mange måder at gøre ting på, men ofte hjælper det at flytte det ritual man har om dagen og som virker, til om aftenen .. Genkendelighed er vigtigt, det giver tryghed og når hun genkender, så betyder det at hun er forberedt, hun ved hvad der nu skal ske og slapper derfor bedre af og overgiver sig til søvnen.
Hvis du f.eks. putter hende i en voksipose om dagen, så kan det hjælpe at gøre dette om aftenen også. Hvis du triller hende i vognen om dagen, så vælger nogen at sætte hjul på sengen om aftenen og dermed kunne vugge sengen lidt også, når hun skal sove - nogen vil mene det er et skråplan, og det kan naturligvis diskuteres ... :)
Hvis hun om aftenen har brug for ekstra nærhed og fysisk kontakt, så er det helt fint, og kan sagtens være et reelt behov. Det kan så være en god løsning at sidde lidt med hende i favnen, men det er vigtigt at du putter hende på det rigtige tidspunkt. Det er vigtigt at hun lige når at følge lidt med i, at hun rent faktisk flyttes og puttes i sin seng, så hun forbinder stedet og ikke din favn med at skulle sove - men samtidig skal hun være træt nok til at kunne falde i søvn. Hun må altså ikke sove dybt, så hun ikke registrerer hvor hun lægges, hun må modsat heller ikke være for vågen, for så vil hun protestere for meget.
Det vil være rigtig godt hvis hun kunne få en substitut for din favn, det kunne f.eks. være en sutteklud, som du puttede hende med både dag og nat. Det at have et lille klæde, der måske dufter af dig, ved sit ansigt kan give lidt associationer til at ligge ved brystet i din favn og det kan hjælpe hende til at undvære den tætte kontakt bedre.
Derudover vil jeg lige nævne at det lyder som om at din datter ikke får særlig meget mælk. Korriger mig hvis jeg tager fejl .. Det lyder som om at din datter ofte afviser brystet i løbet af dagen og når hun gør det så tilbyder du mme af kop. Men da hun kun er 6 måneder gammel, så må indtaget af kop være minimalt - det er de færreste børn der reelt kan drikke hvad de har behov for på denne måde i denne alder - så spørgsmålet er om du i stedet for at amme, skulle begynde at give din datter flaske?
Det betyder ikke at hun skal falde i søvn med flasken, men der er noget meget essentielt i det at få mælk og slappe af, finde roen i kroppe og så derefter overgive sig til søvnen og du beskriver en pige, som umiddelbart slet ikke har dette. Hun finder roen ved at være i favn.
Så selvom det kan virke kontroversielt at anbefale flaske, er det så noget du har overvejet? Simpelthen fordi det måske kan være måden både at sikre hende mælk nok, men også netop give hende den ro hun naturligt har behov for, for at kunne falde i søvn ... bare en tanke, du kan tage med på vejen.
Men ellers handler det for mig at se om at du skal prøve at finde det rette tidspunkt, hvor hun kommer fra din favn og ned i egen seng. Du skal altså hjælpe hende med at falde i søvn i egen seng, men hun skal være træt nok til at du der kan lulle hende til ro og ikke behøver tage hende op igen ...
Håber du er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke.
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske