Brev:
Flytning og tryghed om natten
25. august 2009
Alder:
4 år, 2 mdr.
Flytning og tryghed om natten
Hej Helen
Jeg har tidligere skrevet til dig ang. vores datter, som nu er 4 år og 2 mdr.
Det handler stadigt om hendes nattesøvn....
Hun vågner hver aften/nat og går ind i soveværelset til os, hvor hun sover resten af natten på den madras, vi har lagt til hende på gulvet. Nogle gange vågner hun tidligt, allerede v. 22 tiden, men så kan vi godt få hende i seng igen. Andre gange er det midt nat, før hun vågner. Hun skal ikke tisse eller noget.
Hun er inde i en periode, hvor hun også vil have døren på vid gab, når hun skal sove. Indtil nu har hun ellers altid villet have den lukket og intet lys, men nu skal den stå helt åben. Hvis vi er for stille, kan hun godt finde på at stå op og spørge, om vi stadigt er her. Hun spørger også altid, hvor i huset vi er, når hun skal sove, sådan at hun ved, at vi fx er i stuen, inden hun lægger sig til at sove.
Vores hus er meget åbent og i ét plan, så det er ikke fordi, at vi er langt væk eller noget. Hun drømmer også ofte uhyggelige drømme. Det virker på mig som om, at det handler meget om tryghed. Men hun kan jo sagtens falde i søvn på sit eget værelse, hun sover der bare ikke hele natten.
Vi står nu og skal til at flytte om et par måneder til en anden by, hvilket vil betyde nyt hus, nyt værelse og ny børnehave. Jeg vil derfor gerne spørge dig om, hvordan vi tackler hendes behov for tryghed om natten i den forbindelse?
Hun skulle jo gerne lære at sove på sit nye værelse og blive glad for det, men jeg er nervøs for, hvordan det vil gå, når hun også nu kommer indtil os hver nat. Har du nogle gode råd i den forbindelse?
Vi har endnu ikke fortalt hende om flytningen.
Med venlig hilsen
Louise