Svar: Flytning og tryghed om natten
25. august 2009
Alder:
4 år, 2 mdr.
Kære Louise
Det lyder helt rigtigt at jeres datter har brug for ekstra meget tryghed i øjeblikket og at hun derfor søger jer ekstra meget. Det mærker I, når hun skal sove og hun giver også selv udtryk for det verbalt, hun er jo så stor nu, at hun fint kan sætte ord på hvad hun tænker og fortælle, at hun har brug for at vide at I er der osv.
Det er her super dejligt at høre, at I anerkender hendes behov for dette og er der for hende :)
I skal naturligvis vurdere tidspunktet for hendes opvågninger og det er rigtig godt at følge hende tilbage i egen seng igen, når dette virker rimeligt. Vågner hun og er ked af det, har drømt uhyggeligt eller lignende, så skal hun naturligvis beroliges og hjælper det så at komme ind på madrassen i soveværelset, så fred være med det ...
Nu når I skal flytte, så sker der rigtig mange ændringer for hende. Der vil være nye børn og voksne at skulle forholde sig til i løbet af dagen, nye rutiner, regler, vaner osv. og det vil være en stor omvæltning som naturligt vil kunne give øget drømmeaktivitet om natten og dermed øget uro.
Der vil også være nye lyde, nye skygger på værelset, nye dufte osv. som alt sammen er noget vi har brug for at føle os trygge ved for at kunne sove. Og det tager måske lidt tid for hende, at vende sig til det nye værelse, det at skulle sove et nyt sted ...
Det er helt naturligt og helt okay, MEN det er rigtig vigtigt at I hjælper hende med at blive tryg ved værelset og holder fast i at hun forsat skal sove der. Det er hendes seng, det er hendes værelse - I er der, I passer på hende, der sker hende ikke noget osv. så hun kan trygt og roligt sove på sit værelse, præcis som hun plejer.
Hun er så gammel og så bevidst nu, at hun meget hurtigt vil se fordelen ved at kunne sove hos jer hele natten og især piger i jeres datters alder er meget kvikke og kan godt komme med udtalelser som "Jeg vil også sove med et levende menneske", når man som forældre forsøger at forklare, hvorfor hun skal sove alene og at hun jo har sin bamse osv. ... kvikke er de jo de børn :) Og man kan jo sagtens forstå dem, de fleste af os sover jo bedst sammen med en anden, de fleste af os har jo behov for den tryghed det giver ikke at sove helt alene og når vi kan have det sådan som voksne, så kan børnene jo også have det sådan ...
Så det er et spørgsmål om at finde balancen mellem at have nogle regler og skabe gode sovevaner fremover - ved netop at lære hende at falde trygt i søvn i sin egen seng på eget værelse, og samtidig give hende plads i soveværelset på en madras på gulvet, når hun har behov for det.
Det er min erfaring at man kommer længst med at tage hensyn til barnets behov frem for at gennemtrumfe nogle principper. Men at man naturligt er nødt til også at have visse regler og at rammerne for god søvn skal være i orden.
Hold derfor fast i at hun fortsat skal sove på eget værelse og i egen seng, når I flytter. Lav et dejligt værelse til hende, som hun føler sig tryg ved og tydeligt synes om - det kan f.eks. være med en lille lyskæde eller lignende, som kan tændes om natten og en dejlig bamse i sengen man kan sove med :) Men giv stadig plads til at hun kommer ind til jer, når hun har behovet fordi hun drømmer end ond drøm.
Rigtig meget held og lykke, også med den forestående flytning :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske