Svar: ACD Dråber efter 3 mdr
25. august 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Lise
Du må gerne fortsætte med ACD dråberne efter 3 måneders alderen, det burde der ikke ske noget ved. Så hvis din datter trives med dette, så er det helt okay.
Det er dog normalt ikke nødvendigt, din datter kan fint nøjes med D-dråber alene, bare så du ikke tror at hun skal have ekstra A og C vitamin, for det skal hun i princippet ikke. Det anbefales at børn født for tidligt får ACD dråber i 3 måneder og herefter D-dråber dagligt til de er 1 år, ligesom alle andre børn.
Med hensyn til jern, så anbefales det at for tidligt fødte børn får jerntilskud fra 4 uger til 1 år, ca. 8 mg jern dagligt. Dette skal gives uanset om barnet får modermælkserstatning eller ej.
Hvis lægen har sagt at din datter ikke behøver yderligere jerntilskud end det der er i mme, så må du gå ud fra lægens anvisninger. Så vidt jeg ved er din datter også kun født få uger før tid og ligger således lige på vippen omkring hvorvidt man vil anbefale vitaminer og jern som var hun præmatur ...
Med hensyn til fiskeolie så bør du ikke tilsætte dette til din datters modermælkserstatning. Det er meget vigtigt at man ikke ændrer på sammensætningen af mælken men doserer den præcis som angivet på pakken og man bør ikke tilsætte hverken det ene eller det andet.
Du kan købe modermælkserstatninger med tilsat omega 3, hvor det er tilsat fra producentens side. Det er f.eks. Allomin og NAN, så hvis du gerne vil give din datter modermælkserstatning med fiskeolie, så bør du gå over til en af disse produkter :)
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske