Svar: Opkast?
25. august 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Tvillingemor
Det er helt normalt at børn kan have svært ved at kapere den lidt tykkere konsistens og jeg synes ikke du skal give din børn groft moset mad, der får dem til at kaste ... Der er flere andre ting du kan gøre :)
For det første er det vigtigt at du giver dine drenge lidt mad i hånden, som de mundmotorisk kan øve sig på. Da de er født 2 måneder før tid, så skal de have tid og ro til at øve sig og du skal ikke presse dem unødigt.
Selvom de måske endnu ikke har fået tænder, så kan de sagtens sidde med noget i hånden, det kan være en appelsinbåd, en brødskorpe, en agurkestang eller lignende og de vil nyde at sidde med lidt selv, gumle på det, opbløde det med spyt, vende sig til forskellige smage og nyde at få lov til at putte i munden. Det at bruge sine gummer, tygge og gnaske i noget gør at barnet får øvet sig mundmotorisk. Samtidig lærer barnet at det man putter i munden kan smage forskelligt og netop det at motivere barnet, give barnet lyst til at smage og undersøge med munden er vigtigt i forhold til lysten til skemad videre frem :)
Derudover er det rigtigt at du nu skal igang med lidt kogt kød og fisk i drengenes grøntsagsmos. Men det er meget lidt der skal til, en lille skefuld til en hel portion mos og det er meget vigtigt at kødet/fisken hakkes meget meget fint. Grøntsagerne lader du i første omgang være blendet som de plejer og kødet/fisken er bare med til at give en lille smule struktur i mosen.
Øllebrød kan de få som det er, hvis de kan lide smagen. Havregrød er en rigtig god morgengrød, men hvis den er for grov i konsistensen stadigvæk, så bland den evt. med lidt risgrød eller køb en havregrød som babygrød. De færdiglavede produkter er ofte finere i konsistensen og kan godt bruges en overgang.
Det er vigtigt at du ikke kun giver drengene kartoffelmos og jeg kan godt forestille mig at kartoffelmos med torskerogn bliver noget kvalmende i det ... :(
Du kan lave mos af alle grøntsager: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. De må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Pas på at maden ikke bliver for tør, så er den ekstra svær at spise. Det kan være en god idé at give drengene lidt sovs på deres mad, du kan lave lidt tomatsovs eller bare en smørsovs, så de sikres fedtstof på denne måde. Du kan også give dem en lille smule af jeres sovs - hvis I f.eks. skal have pasta med kødsovs, hvor sovs og kød har stået og småsimret godt på panden, så må du gerne give dem lidt af dette på og i deres grøntsagsmos.
Du kan også bruge indmaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle), du kan bruge lidt laks osv. Prøv at tage udgangspunkt i den mad I andre spiser og giv dem lidt af det. De kan godt lidt mad der smager af noget og må gerne få let krydret mad - salter I meget, så spar på saltet til drengene og brug i stedet bordsalt til jer selv :)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, evt. blandet med risgrød en overgang, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Formiddagslur, begynder at blive puttet uden flaske
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet eller mos fra glas passende til børn på ca 6 måneder. Suppleres med brødskorper, agurk eller lignende at gumle på selv, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16: Evt. en ekstra flaske, det afhænger af deres samlede mælkeindtag og hvor meget de drikker inden middagsluren. Ellers kan du give lidt frugtmos, lidt grød eller frisk frugt i hånden på dette tidspunkt, vand af kop
Powernap springes ofte over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og tilbydes som udgangspunkt jeres mad, maden skal stadig moses men der skabes lidt struktur ved at komme lidt kød eller fisk i mosen og der skabes smag ved at variere mellem alle grøntsager og bruge lidt sovs. Tilbydes igen lidt brødskorper, agurk eller lignende at gumle på. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske og sover herefter til næste morgen tidlig.
Som du kan se er der i denne plan masser af små måltider og også stadig plads til mælken. Mit råd er at du fortsat blender deres mad og skaber lidt struktur ved at tilsætte små mængder kød eller fisk, grøden blander du så den stille og roligt får lidt mere fylde :)
Og så skal de øve sig mundmotorisk ved at få lidt i hånden at sutte på, når de sidder i deres højestol :)
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke.
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske