Svar: Min kæreste´s datter på 3 har et sovedyr er hun for stor til det,- det mener hendes mor ihvertfald:!!
26. august 2009
Alder:
3 år
Hej med dig
Et sovedyr til en 3 årig pige der skiftevis bor hos sin biologiske mor og far - det er bestemt ikke skadeligt, tværtimod!
Et barn vil altid blive påvirket af en skilsmisse, uanset hvad alder barnet har og uanset hvordan skilsmissen foregår. Det at ens forældre ikke længere bor sammen og at man skal forholde sig til at være i to forskellige hjem, med forskellige regler, rutiner osv. foruden nye lugte, ny seng, andet legetøj mv. Det påvirker barnet rigtig meget - om man vil det eller ej.
Det eneste som barnet rigtig kan forholde sig til, som følger hende fra det ene til det andet, som ligesom forbinder de to verdener og gælder begge steder - det er hendes sovedyr. Når hun bliver ked af det, når hun savner den forældre hun ikke lige er hos, når hun skal sove i en anden seng end hun sov i igår osv. så har hun en ting, en gennemgående ting og det er hendes sovedyr. Og det skal hun have lov til at have!
Et barn har brug for tryghed for at kunne udvikle sin egen personlighed og børn får ikke følelsesmæssige eller udviklingsmæssige problemer af at have et sovedyr.
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske