Svar: Svær alder - 2 år, 3 mdr.
26. august 2009
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Nadja
I gør det helt rigtige! Det er super vigtigt at lytte til Thea og give hende ekstra omsorg og nærhed, når hun har brug for det og det er helt normalt for hendes alder, at hun har brug for at du (eller måske far, han skal nok komme på banen igen) sidder hos hende, når hun skal sove.
Har Thea fået en åben seng eller ligger hun stadig i tremmeseng? Det kunne være en rigtig god idé at give hende en åben seng nu, hvor I har mulighed for at sidde på sengekanten hos hende, holde hende i hånden, nusse hendes fødder lidt, læse en godnathistorie, tale lidt om dagen der er gået osv.
Det at I kan sidde hos hende, vil være rigtig godt og samtidig vil det at have en åben seng ofte i sig selv, give hende en større ro, fordi hun så kan komme ud af sengen og søge jer, når og hvis hun har behov for det.
Børn i 2-3 års alderen begynder ofte at blive lidt bange for mørke og er tit også bange for små dyr ... Måske har I lagt mærke til dette, der er f.eks. mange stankelben i øjeblikket - hvordan reagerer jeres datter på dem?
Netop fordi børn i denne alder får lidt angst for mørke, så er det en god idé at have en natlampe, lidt dæmpet belysning, åben dør indtil værelset osv. så hun ikke føler sig alene, men kan høre at I er der og stadig føler sig tryg ved sit værelse.
Børn i denne alder har ofte også en masse tanker og oplevelser, som de har brug for at få bearbejdet og ingen af os kan sove, hvis hovedet myldrer med tanker. Derfor er det ofte en rigtig god idé at sætte sig på sengekanten og tale lidt om dagen, hvad der er sket og her kommeind på både de gode og de mindre gode ting, så barnet får tingene talt lidt igennem og derefter bedre kan lægge sig til at sove. Det kan være at sige f.eks. "I dag har været en god dag, da vi stod op til morgen så ... I vuggestuen legede du med ... så hentede mor dig og det var så hyggeligt ... men så faldt du og slog hul på knæet - AV, det gjorde ondt, men så pustede fra på det og så gik det godt igen ...". Altså tale med hende om hvad dagen har budt på af forskellige ting og dermed få skabt lidt ro.
Jeg er fuldstændig enig med jer i at jeres datter ikke skal græde sig i søvn, og at hun ganske givet lige nu gennemgår en udviklingsfase, hvor hun naturligt har behov for ekstra tryghed, omsorg og nærhed. Giver man hende det, så får man langt bedre søvnvaner fremover end hvis I lader hende græde sig i søvn :)
Så lyt til dig selv og lyt til det der i dit hjerte føles rigtigt og glem, når andre siger "bare lad hende græde" - det er dig der har fat i den lange ende!
Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske