Svar: Nattesøvn - ja tak :-)
26. august 2009
Alder:
7 mdr.
Hej Sanne
Det er skønt med tvillinger, de viser jo så tydeligt forskelligheden mellem børn - for hvorfor sover den ene igennem uden problemer og hvorfor gør den anden ikke ... børn er bare forskellige og det er søskende også :)
Men, der er naturligvis lidt ting I kan overveje og det handler især om sutten. Jeg vedhæfter mig lidt ved, at du skriver "Hun er ikke rigtig vågen og ikke rigtig i søvntilstand.. så skal hun ha sutten. Så kører det fint lidt igen". Det kunne godt lyde som om at jeres datter måske er afhængig af sutten i munden for at kunne sove?
Det er naturligt at putte sit barn med en sut, ofte får barnet en ren ble, en portion mælk og så gives der sut og evt. sutteklud, hvor efter barnet puttes og hjælpes til ro. Når barnet sover dybt, så falder sutten ofte ud af munden, det sker helt naturligt fordi kroppen afslappes og kæben dermed også slappes af og sutten falder ud.
Vi vågner alle samme op 10-15-20 gange hver nat, skifter side, trækker dynen op om os, sparker dynen af, putter os ind til vores partner osv. og små børn har også sådanne små opvågninger. Det sker nogle gange, at man som forældre kommer ind i en vane med her at give barnet sutten hver gang barnet vågner lidt op, hvorefter barnet falder til ro og sover videre - problemet med dette er at barnet begynder at vågne her nat på samme tidspunkt, klynker indtil sutten er i munden og sover derefter videre.
Det ender med at mor ligger på spring med det ene ben ude at sengen og sutten mere eller mindre parat hele natten og handler altså om at barnet har fået det jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn, hvor barnet ligesom har lært at sutten skal være i munden hele tiden, for at kunne sove.
Jeres dreng er enten i stand til at holde på sin sut hele natten eller sove roligt videre, selvom han har tabt den - hvor jeres datter har lært sig, eller er kommet ind i en vane med at vågne, registrere at sutten mangler, afvente at I kommer med den og sover videre - og hun er stadig afhængig af jer, hun kan endnu ikke selv finde sutten i søvne.
Mit råd til jer er altså at du forsøger at hjælpe hende videre i søvnen uden at få sutten i munden hver gang. I stedet kan du hjælpe hende med at skifte stilling, blive lagt om på den anden side, kærtegne hende lidt, sige et par beroligede ord "sshh", "ssååå", hvad du nu har indtryk af kan virke. Men noget som på sigt ikke er afhængigt af dig - hun vil på sigt selv kunne skifte stilling - på sigt vil hun naturligvis også kunne lære at tage sutten selv, men det tager dog lidt tid inden hun mestrer dette og det er derfor en god idé at arbejde på lidt mindre sutteafhængighed om natten ...
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke.
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske