Svar: Vil hele tiden ha mad, men spiser ikke
26. august 2009
Alder:
2 år, 10 mdr.
Kære Banditternes mor
Med den alder jeres dreng har nu - 2 år og 10 måneder (er han ikke ældre?) og lillebrors alder 16 måneder - så kan drengene spise samme mad og faktisk det samme som I andre i familien. Det er derfor vigtigt at I tilbyder almindelig sund mad til jer alle og naturligt har indlagt små hyppige måltider i løbet af en dag.
Det er vigtigt at kosten er sammensat rigtigt, så jeres drenge starter dagen med protein og fiberrig morgenmad. Det er en rigtig god idé at give dem begge havregrød eller havregryn med lidt sukker og mælk på og dur det ikke, så kan et alternativ en gang imellem være en portion minifras med mælk. Det er fint at give dem begge letmælk.
Jeres ældste dreng forstår ikke jeres forklaringer om sund mad, muskler osv. Han har ingen forudsætninger for at kunne forholde sig til dette, men skal naturligt spise det I sætter på bordet, som så vil være velovervejet og godt sammensat. I skal ikke tale så meget med ham omkring maden og ikke stille spørgsmålstegn ved hvad han vil have - han vælger meget umiddelbart og lysten skifter øjeblikkeligt, så hvis I har spurgt om han vil have æble eller banan og han har svaret banan, så kan I være sikre på at han 2 minutter efter hellere ville have haft æble ...
I skal give ham små valgmuligheder og stadig give små hyppige måltider dagen igennem. Han skal ikke have en skuffe, hvor han selv kan gå hen og tage mad fra. Han skal spise, når han sidder ved bordet og gør han ikke det, så må han vente til næste måltid. Heldigvis går der ofte kun 1½ -2 timer imellem at han bliver tilbudt mad igen, så han kommer ikke til at mangle noget.
Hvis han har brug for at spise noget ind imellem, så er det ikke kiks, lyse boller eller lignende ligesom han heller ikke bør få saftevand, men skal drikke almindelig vand og så 1-2 glas mælk i løbet af dagen.
Du har ret i at der er nødt til at være lidt mere forældre styring inde over. Det er vigtigt at jeres drenge placeres ved bordet, når de skal spise og ikke løber rundt og få mad i hånden, som det nu passer dem. Det er vigtigt at lære dem lidt bordskik - både fordi det forventes når de spiser ude og skal være sammen med andre mennesker, men også fordi det er vigtigt at skabe en rytme, hvor de netop føler sig sultne, sætter sig ved bordet og får stillet deres sult, rejser sig igen indtil de føler sult næste gang og atter sætter sig for at spise.
Hvis der skal stå noget fremme som den ældste kan tage, så kan det være et glas med frisk skrællede gulerodsstænger eller agurkestænger. Så kan tage sådan en og gnave den.
Jeres dreng skal ikke presses til at spise, men skal have et udbud af fødevarer på tallerkenen og så kan han spise det, han nu har lyst til. I skal ikke bekymre jer omkring hvor meget eller hvordan han spiser, men simpelthen stille en tallerken foran ham med lidt forskelligt på og så må han spise det.
En plan for dagen til begge drenge ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød eller havregryn med lidt sukker og mælk, mælk af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ havregrynsbolle med smør, ost, evt. lidt marmelade, frisk frugt og bær. Vand af kop.
Lillebror sover formiddagslur
Frokost 12: Rugbrød med forskelligt pålæg, tilbehør af kogte pastaskruer, kartofler, kogte gulerod, ærter, majs. Peberfrugt, agurk. Stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle), lidt fint kyllingekød eller lignende. Vand af kop.
Middagslur for dem begge to
Eftermiddag 15.30-16: En portion yoghurt med rugbrødsdrys, müsli, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær i hånden, vand af kop.
Før aftensmad 17: En tallerken med lidt forskelligt grønt, hvis der er gledet lidt grøntsager ned her, så behøver I ikke fokusere så meget på hvor store mængder grøntsager der glider ned under selve middagen, vand af kop
Aften 18-18.30: Aftensmad som I andre spiser, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Almindelig børnevenlig mad. Vand eller mælk af kop.
Evt. en godnatgrød som en del af putteritualet, det kan være nødvendigt også selvom man er 3 år gammel eller mere ...
Som I kan se er der altså fortsat mange små måltider i løbet af en dag og det er super vigtigt netop at give små hyppige måltider. Men I skal også have regler om hvordan man spiser hjemme hos jer, at man sidder ved bordet, at man ikke render rundt med mad i hånden osv. Det er en del af opdragelsen. Og så skal I give valgmuligheder, så hvis han ikke vil spise det ene, så kan han spise noget af det andet.
Håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med dem begge.
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske