Svar: Store søvn- og spiseproblemer
26. august 2009
Alder:
1 mdr.
Kære Mona
Det ville være dejligt, hvis jeg kunne være en flue på væggen og se hvad der reelt sker hjemme hos jer. Det lyder som om at I har forsøgt rigtig meget og spørgsmålet er om I evt. har brug for en indlæggelse, hvor man kan følge jer og jeres dreng over 24 timer, for at finde ud af, hvad problemet evt. er.
Det sker faktisk at familier indlægges på børneafdelingen med deres spæde barn, fordi der er store problemer med søvn, madindtag og rytme generelt og jeg synes det er vigtigt at du taler både med din egen sundhedsplejerske og egen læge om hvordan du og I har det.
Det er naturligvis vigtigt at udelukke smerter, det er vigtigt at sikre sig, at hans søvn- og spiseproblemer ikke hænger sammen med et eller andet fysiologisk som kræver behandling. Det kan være problemer i nakke, skuldre mv. som er opstået i forbindelse med fødslen eller i dagene inden og børn som har smerter disse steder, vil naturligt være meget kede af det, have meget svært ved at finde ro, svært ved at spise, svært ved at ligge ned, når de skal sove osv. osv.
Det lyder altså for mig som om at I har brug for at få hjælp til at vurdere jeres dreng og hvori problemet ligger - jeg vil gerne hjælpe, men det er begrænset, hvad jeg kan gøre herfra hvor jeg sidder. Derfor er I nødt til at tale med egen læge og/eller egen sundhedsplejerske, som kan have jeres dreng i hænderne :)
Det er fint at du er gået over til at give flaske, så du ved præcist hvor meget mælk han får og det er prisværdigt at du en gang imellem malker ud til ham og giver ham din mælk - når du kan få det til at passe ind i hverdagen. Prioriter også dine kræfter :)
Det er en god idé at tilbyde ham mælk af en flaske, som minimerer hans indtag af luft og du kan forsøge med lidt forskellige modeller for at se om noget passer bedre til ham end andet ...
Du kan også tale med lægen om, hvorvidt det vil være en idé at tilbyde ham mylicondråber 15 minutter før et måltid - de kan minimere luften i maven og dermed give bedre ro.
Du har ganske givet ret i at der er en sammenhæng mellem hans dårlige søvn, hans spisemønster og luft i maven og at I skal have hjælp til at få disse ting til at fungere. Men hjælpen skal som sagt komme et sted fra, hvor I kan blive observeret over 24 timer i døgnet.
Men jeg tænker også at du har ret i at han naturligvis skal have mad nok og at det er problematisk at han i en periode ikke har fået tilstrækkeligt og derfor ikke har taget nok på... Du skal gå ud fra at han skal have 1/6 af sin vægt i døgnet, jeg ved ikke hvad din dreng vejer, men hvis han f.eks. vejer 4800g så skal han have 800ml mælk i døgnet ... Man kunne godt formode, at hvis han begynde at indtage sit reelle behov for mælk, så ville han også naturligt begynde at sove længere.
Så dine tanker er rigtigt gode, du gør dig fine overvejelser og det er vigtigt at du beder om at få ham undersøgt og at du taler med lægen om, hvorvidt der er en god idé at få ham (og jer) indlagt til observation.
Jeg håber du kan bruge ovenstående tanker videre, fortsat held og lykke med ham.
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske