Svar: Eftermiddags snack
26. august 2009
Alder:
22 mdr.
Kære Mor til 2
Det lyder som en god aftale I forældre har indgået der :)
De ting du allerede giver som eftermiddagssnack er super gode, det kan andre børn uden problemer også spise. Hvis rå gulerødder er for hårde at gnave sig igennem, kan du rive dem til råkost og lade dem spise dem sådan.
Grovboller, havregrynsboller, er også rigtigt gode om eftermiddagen. Man kan også sagtens købe lidt tykmælk eller lignende surmælksprodukt (med 1,5% fedtindhold) og så tilbyde rugbrødsdrys, müsli (uden chokolade), lidt frisk frugt eller bær på.
I princippet er der heller ikke spor i vejen for at lave en lidt let frokost som mellemåltid om eftermiddagen. Du kan f.eks. lave en pastasalat med lidt kylling, ristede baconstykker og grøntsager. Du kan også lave en grøntsagssuppe og aflevere den i en stor gryde, hvor pædagogerne så kan lune den inden servering og give den til børnene med lidt bacon på toppen og lidt groft brød ved siden af.
Du kan købe nogle træpinde/grillpinde, som du sætter lidt forskelligt frugt og grønt på, så hvert barn får en pind med dette ligesom der kan være en pind med små stykker frikadelle, kylling, ost eller hvad du nu kan finde på.
Du kan lave fyldte bagekartofler, som på samme måde kan lunes lidt inden servering, ligesom du kan lave små hjemmelavede pizza stykker eller små pirogger med forskelligt fyld, som også kan lunes lidt inden servering. Det afhænger helt af, hvor meget du vil gøre ud af det, hvor meget det må koste - både økonomisk og tidsmæssigt.
Du kan inde på hjemmesiden www.altomkost.dk finde rigtig mange idéer til madpakker, mellemmåltider osv. for børn i alle aldre.
Rigtig god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske