Brev:
Kan ikke holde til dårlig rytme mere - 6 mdr.
27. august 2009
Alder:
6 mdr.
Kan ikke holde til dårlig rytme mere - 6 mdr.
Kære Helen.
Det er noget tid siden vi sidst har mailet sammen, men nu er der opstået et meget vigtigt spørgsmål.
Aya er ½ år nu og har faktisk siden 4 mdr. fået mos og lidt grød, fordi hun sov meget dårligt om natten og også virkede enormt interesseret i vores mad. Da jeg først har haft sundhedsplejerske i mandags (sidste gang var i starten af maj, hvor hun var 2,5 md.), har jeg måtte forsøge mig lidt frem med det skemad og ikke helt været klar over, hvor hurtigt jeg skulle gå frem, så Aya har fået lov til at spise meget små mængder i de 2 mdr.
Hun startede med risgrød med fersken og har så mest spist mos, der jo så er gået og jeg har også i den periode forsøgt at give hende lidt grovere grød (hirse, majs) osv., men uden succes.
I mandags fik jeg så besked på af sundhedsplejersken at trappe ret hurtigt op og skulle til at give hende hakket kød, fisk, grøntsager osv. i en grovere udgave og jeg fik en bog om mad med gode opskrifter.
Jeg gik straks igang om aftenen med at koge kartofler, lave ærtemos, koge fisk mv., så jeg kunne fryse ned og gemme til de næste par dage og morgenen efter lavede jeg havregrød på almindelige grovvalsede gryn, som jeg selv spiser med bananmos i, men Aya er en meget bestemt og temperamentsfuld pige, så hun får måske 2 teskeer i munden før hun hidser sig rigtig meget op og hun laver opkast fornemmelser og sidder bare med maden i munden (uden at lukke den) inden hun så spytter det ud, det er formentlig helt normalt, men jeg fornemmer at Ayas vilje til at nægte at spise den slags mad er stærkere end så mange andre børn i den alder og jeg bekymrer mig for om hun vil "nå" at lære at spise rigtig mad de 2-3 mdr.
Det skal siges, at hun for små 3 uger siden har fået de 2 forreste tænder og der er en kindtand på vej i overmunden nu, som driller hende rigtig meget. Når Aya jo ikke vil spise de grovere måltider bliver jeg i tvivl om, hvad jeg så skal give hende for hvis jeg så bare mætter hende med en mos eller en flaske, så vil hun vil osse næste dag tænke "ej, jeg spiser ikke det her, for jeg får det gode bagefter"?
Jeg vil så gerne have Aya til at spise de rigtige måltider, for hun sover stadig enormt dårligt om natten (sover fra kl. 22 til 6-7) og jeg er mindst oppe 3-4 gange om natten, nogle nætter 7 gange (til dels skyldes det nok osse, at hun ikke vil bruge sutten efter tænderne er kommet) og jeg tror at hvis de mættende måltider kan blive en del af indtaget i et større omfang, vil hun heller ikke bede om flasken så mange gange i løbet af dagen, for hun kan godt stadigvæk spise en flaske 7 gange i døgnet.
Jeg kan ikke rigtig holde til den dårlige rytme mere, for nætterne tærer på dagstimerne og da hun samtidig er et barn med meget højt aktivitetsniveau og ikke kan ligge eller sidde selv og lege føler jeg mig konstant stresset.
Håber du kan tyde lidt ud fra mit brev, så jeg kan prøve nogle af dine fif;)
Mange hilsner
Ayas mor