Svar: Kan ikke holde til dårlig rytme mere - 6 mdr.
27. august 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Ayas mor
Det er rigtig fint at du er gået stille og roligt frem med hensyn til mad. Du har bestemt ikke gjort noget forkert, men nu hvor Aya er blevet 6 måneder, så skal hun til at have større variation, smage alle slags grøntsager, begynde med lidt kød og fisk i sin mos, forsøge med de lidt grovere grødtyper osv. - men stadig skal hun jo kunne følge med :)
Det vil være en god idé at du laver havregrød af finvalsede havregryn, så grøden for struktur uden at være meget grov i konsistensen. Grøden laves med vand og der tilsættes fedtstof og mælk. Hvis grøden stadig er for grov for hende, så bland den med lidt risgrød som hun er vant til at få og lad så risgrøden fylde mindre og mindre og havregrøden fylde mere og mere :)
Kartoffelmos kan på mange børn virke kvalmende og det vil være helt fint at du forsøger at lave mos af alle andre slags grøntsager: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Hun må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
En kartoffelbåd kan hun sidde og tygge lidt i, du kan også prøve at mose et par af kartoflerne fra din egen tallerken rigtig godt med en lille smule sovs og så se om det glider bedre ned, ligesom du også kan prøve at lave mos af "sweat potatoes" som nogle børn synes smager bedre :)
Kød og fisk skal kun udgøre en meget lille del af mosen, til en portion mos tilsætter du bare en enkelt lille skefuld fint hakket kød eller fisk. Det skal altså stadig være blendet mad, men fisk/kød er med til at give en lille smule struktur. Der er altså fortsat ikke stor tyggemodstand i maden.
En plan for dagen til et 6 måneders barn kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Risgrød og havregrød blandet i en konsistens hun synes om og stille og roligt vendes hun til havregrøden, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og stille og roligt begyndes med lidt kogt kød eller fisk i mosen, vand af kop. Tilbydes lidt agurkestænger, ristede rugbrødsbjælker eller lignende at gumle på.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13. Tidspunktet varierer efter hvor lang en formiddagslur hun har taget
Eftermiddag 16-17: Flaske og kan også her tilbydes lidt frugtmos og frisk blød frugt i hånden at sutte på
Powernappen springes ofte over
Aften 18: Grøntsagsmos og igen lidt kød eller fisk, suppleres med brødskorper, agurk eller lignende at gumle lidt på, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske og sover til næste morgen tidlig uden mælk midt nat
Som du kan se indgår der nu mange små hyppige måltider i løbet af dagen og mælkeindtaget fylder fortsat også meget.
Tandfrembrud spiller naturligt ind på lysten til at spise, men her burde lidt agurk og ristede rugbrødsbjælker kunne hjælpe hende lidt - det er godt til ømme gummer :)
Aya er på ingen måde beregnende, hun er ikke i stand til at tænke "Jeg spiser ikke det her, for jeg får det gode bagefter" ... Du skal dog ikke give op og lade hende selv bestemme om hun vil spise eller ej, det er vigtigt at hun lige får lov til at smage, igen og igen, fordi hun så måske pludselig godt kan lide det. Børn der får flaske skal ofte have lidt længere tid til at vende sig til ny smag og det kan sagtens tænkes at hun skal smage havregrød 10 gange før hun kan lide det ...
Hvis du følger planen som den er, så går det ikke lang tid mellem måltiderne, så hvis hun ikke spiser så meget til det ene måltid, så gør hun forhåbentlig til det næste :)
I følge min plan for hun 6 flasker mme i døgnet og det er helt fint, men i løbet af de næste uger skal der trappes yderligere ned i disse, så hun får 5 og derefter ca 4 flasker. De fleste børn vil i 7 måneders alderen kunne nøjes med kun 4 flasker dagligt. Det vil normalt være flasken midt nat der ryger først, derefter flasken om formiddagen og til sidst flasken om eftermiddagen.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske