Svar: Gider ikke spise kartofler
27. august 2009
Alder:
16 mdr.
Kære Thora
Det er helt normalt at børn i perioder pludselig kan fravælge en fødevare som de ellers godt har kunne lide.
Netop kartofler er jeg ikke så bekymret omkring, de kan jo laves på utallige måder og glider så alligevel nogle gange ned. Du kan lave almindelige kogte pillede kartofler, men du kan også lave kartoffelbåde, kartoffelkroketter, bagekartofler, hasselbagte kartofler, kartoffelmos osv. Og du kan også prøve at lave en kartoffelsuppe med lidt ristede bacontern - uh, det smager godt :)
Kartofler smager ofte godt med lidt sovs, dressing eller måske lidt hvidløgssmør i en bagt kartoffel. Det må hun gerne få.
Du kan også bage med kartofler, rive dem og putte dem i en brøddej og på den måde alligevel få lidt kartoffel i din datter.
Men ellers så tænker jeg at du skal give hende en pause med kartofler og lade hende spise alt muligt andet i stedet for. Som alternativ til kartofler kan du f.eks. forsøge med jordskokker, men også ris og pasta kan bruges i stedet.
Når hun har fået en pause fra kartoflerne, så kommer interessen nok tilbage igen :)
Fortsat held og lykke med hende!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske