Brev:
Vågner alt for ofte om natten
27. august 2009
Alder:
7 mdr.
Vågner alt for ofte om natten
Kære Helen
Jeg håber, du kan give mig nogle gode råd angående vores datters (7 ½ mdr.) sovevaner. Den sidste måneds tid er hun begyndt at vågne hver 2. time om natten og nogle gange oftere. Det slider på kræfterne.
Hun har fra 4-ugers alderen sovet utrolig godt om natten og kunne de fleste nætter sove 6-7 timer i træk uden amning. Sovevanerne om dagen har altid sejlet lidt mere, da hun kun har sovet kortere perioder på ca. 20-30 min. med mindre jeg gik tur med barnevognen - hvilket jeg til min egen store fornøjelse gjorde mange timer hver dag.
Men... nu er det vendt rundt på det hele. Om natten vågner hun som sagt alt for ofte, hvor jeg så ammer hende i søvn igen. Jeg har altid ammet hende i søvn, og det har hidtil fungeret rigtig fint. Men nu er det hårdt, da min mand jo ikke kan hjælpe, når hun vågner om natten.
Jeg troede en overgang at hendes natteroderi skyldtes sult, da hun ikke endnu spiser så meget skemad (ca. ½ dl grøntsagsmos eller grød tre gange om dagen. Vi startede først med skemad, da hun blev 6 mdr.) Men jeg må nok erkende, at natamningen mere skyldes behov for tryghed.
Om dagen vil hun ikke længere sove i barnevognen, når jeg går tur, da hun har alt for travlt med at kigge sig omkring. (vi har ikke mulighed for at lade hende sove ude i en parkeret barnevogn). I stedet ammer jeg hende i søvn. Hun vågner efter max 20-30 min. og skal så ammes i søvn igen. Gør jeg ikke det, vågner hun helt og er selvsagt træt igen 1 time efter. Men ved konstant at holde øje med hende og amme, når hun slår øjnene op, kan jeg få hende til at sove 1 - 1 ½ time, så hun er udhvilet. Men det er jo en anstrengende metode.
Det skal lige nævnes, at jeg ammer hende liggende i vores seng. Om natten flytter jeg hende over i sin egen seng, når hun sover, mens jeg om dagen lader hende blive i vores seng, da hun sover så let, at hun vågner, hvis jeg forsøger at flytte hende. Hun bruger i øvrigt ikke sut, hvorfor jeg ikke kan berolige hende med sådan en om natten.
Vores dag ser nogenlunde sådan her ud – men det svinger meget, da hendes lure har meget forskellig længde og derfor påvirker, hvornår hun er træt igen næste gang:
Kl. 7: står op og får grød med frugt
Kl. 9: formiddagslur
Kl. 12: grøntsagsmos og frugt til dessert
Kl. 14: middagslur
Kl. 17: eftermiddagslur
Kl. 19: grød med frugt eller grøntsager
Kl. 21: i seng
Hun bliver ammet ifm. måltiderne og som sagt, når hun skal puttes - samt når hun ønsker det indimellem måltiderne.
Jeg håber virkelig, du kan hjælpe. Eneste råd, vi har fået fra andre, går på, at hun skal lære det på den hårde måde ved at græde sig i søvn. Det er jeg ikke tilhænger af.
Med venlig hilsen
Minnie