Svar: Vågner alt for ofte om natten
27. august 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Minnie
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå at du ikke ønsker at din datter skal græde sig i søvn og det er rigtig fint, at du gerne vil hende det bedste og kæmper for at få hende til at sove lidt længere lure.
Det er dog uhensigtsmæssigt at du ammer hende op til 3 gange med ½ times interval, for at holde hende sovende - det gør nemlig både at hendes indtag af skemad minimeres og mælkeindtaget fylder for meget - og så har det også stor betydning for hendes evne til at kunne sove om natten uden at få bryst ...
Så det første du skal gøre er at skære ned for amningerne. Din datter skal i princippet kun ammes 4 - max 5 - gange i døgnet og lige nu får hun alt for meget mælk og er alt for afhængig af brystet.
Først en plan for hvordan en dag nu skal se ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Vågner og dagen starter med havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Formiddagslur og skal ikke ammes inden. Sæt hende i barnevognen, tril en tur og lad hende kigge på verden, mærke vinden i ansigtet osv. og put hende, når hun viser sig parat. Læg mærke til tidspunktet.
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes agurkestænger, ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13.30-14, som nu. Tidspunktet afhænger af hvor sent hun har sovet formiddagslur
Eftermiddag 15.30-16: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop. Kan evt. ammes her, hvis hun er meget søgende.
Powernappen vil ofte springes over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, kan også tilbydes lidt ris med lidt sovs. Udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, suppleres med kogte grøntsager, kartoffelbåde, brødskorper eller lignende at sutte på, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20, sover i sin egen seng
Sen aften 23-24: Ammes og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig i sin egen seng
Som du kan se er der i denne plan nu skåret betydeligt ned på amningerne og der indgår nu 4 amninger i døgnet, en ekstra amning er dog også okay :) Det er vigtigt at du, når hun vågner af en lur, starter med at give hende skemad og så følger efter med brystet inden hun skal sove - men altså ikke af flere omgang og din datter skal lære at falde i søvn uden at have brystet i munden.
For at lære din datter at sove uden afhængighed af brystet, så skal du i første omgang lære hende det om formiddagen, hvor løsningen her er, at du begynder at gå med hende. Det har du jo gjort før og har ikke noget imod og det anerkender hendes lyst til at mærke og opleve verden. Du skal altså ikke putte hende, men sætte hende op for at gå en tur og først når hun er parat til at sove, lægger du hende ned. Læg mærke til tidspunktet, da det giver dig en idé om hvornår du så kan begynde at putte hende uden at du behøver gå.
Det er vigtigt at du tilbyder hende en substitut for brystet, en sutteklud, en sovebamse eller lignende som hun fast puttes med, hver gang hun skal sove. Samtidig skal du indføre små beroligende lyde, små ord som beroliger hende og så skal du kærtegne hende på en bestemt måde, som far også kan berolige hende med. Altså små ting som gør at hun ved at det er sovetid nu, små ting som også gør far i stand til at tage over. Det er således ikke et spørgsmål om at fjerne alt - det er et spørgsmål om at fjerne brystet som søvnassociation og sætte noget andet i stedet, som ikke handler om at få noget i munden, men om at blive beroliget på anden og mere hensigtsmæssig vis.
Når du ammer din datter inden hun skal sove, så er det vigtigt at hun ikke ammes i søvn, men lige når at registrere hvor du lægger hende. Hun skal altså flyttes fra din favn ned til egen seng, der hvor hun lige misser med øjnene, ved hvor hun ligger og stadig er træt nok til at sove. Ellers så er det du oplever at hun vågner efter 20-30 minutter, søger brystet og først sover når du atter giver hende det ...
Så der er lidt at gå igang med og jeg håber at ovenstående tanker og plan for dagen hjælper dig lidt videre :)
Fortsat held og lykke med det hele!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske