Svar: Frustrerende spisesituation over lang tid
27. august 2009
Alder:
16 mdr.
Kære A
Dejligt at gøre at graviditeten skrider stille og roligt fremad og helt fantastisk at I skal opleve at få en lille pige - det bliver rigtig sjovt for jer alle :)
Jeg er helt enig med dig i at øllebrød til frokost ikke er optimalt til en dreng på 16 måneder og jeg savner lidt at han får mere mad i stykker, rigtig mad, familiemad og det kan meget vel være 'kold aftensmad'. Det betyder nemlig også at I ikke behøver fokusere så meget på et varieret indtag om aftenen, hvis han har fået tilbud både til frokost og aften, som indeholder kød, fisk, grøntsager osv. så burde han være rimeligt dækket ind. Hvis han kun får denne form for fødevarer om aftenen, altså en gang om dagen, så kan det være svært at få en varieret nok kost indenbords.
Jeg synes I skal prøve at give ham 'gnavemad' til frokost. Det kan være en ½ frikadelle (kød eller fiskedelle), som han bider af. Han kan også sagtens få kogte pastaskruer - og kan fint spise en pastasalat, hvori du kan iblande forskellige grøntsager, forskellig slags fisk (f.eks. laks eller tun), kylling eller andet. Det kan også være en mulighed at prøve med små spyd med kylling på, evt. skiftevis med et stykke kylling og lidt grøntsag, hvor maden skal pilles af og spises. Det er også interessant i farve og smagsvariation.
Har I rester fra aftensmaden, så giv ham det gerne med, så han får lidt andet på denne måde - I kan naturligvis ikke forlange at dagplejer skal lave kyllingspyd og lignende, så det kan han evt. have med hjemmefra - men en frikadelle kan hun i hvert fald godt stikke ham og har I fået f.eks. lasagne, så kan han jo også få et sådan stykke med, som hun så kan lune lidt og give ham ...
Hvis han er træt af rugbrød i øjeblikket, så kan han få nogle rugsandwich som stadig har et højt indhold af fibre og den kan så være fyldt med f.eks. salat, æg, bacon ... eller hvad I nu tror han godt kan lide i en sandwich. Det kunne også være lidt kylling med en lille smule karrydressing eller lidt skinke og ost.
Tænderne spiller naturligvis også ind. Det er ofte problematisk der hvor kindtænderne kommer frem og han kan godt i den periode vælge blød og flydende mad og fravælge mad som kræver lidt mere brug af kæbemusklen. Det kan derfor også være en god idé at lave lidt kartoffelmos og millionbøf, grøntsagssuppe eller lignende, som ikke kræver stor tyggemodstand, men som stadig giver ham næringsstoffer.
I skal naturligvis anerkende hans situation og møde ham, således I netop, som du beskriver, tager ham på skødet og hjælper ham, når han er træt efter en lang dag osv. I må også gerne nøde ham lidt, tale om maden "prøv at smage, mmm smager godt" osv. men I skal ikke presse ham til direkte at spise. Hvis han lukker munden sammen, drejer hovedet og ikke vil, så må I acceptere det.
Han er for lille til at kunne forstå "Hvis du ikke spiser nu, så får du ikke andet ..." og det er synd at stille sådanne krav. Han kan dog sagtens fornemme at han ved at knibe munden sammen og dreje hovedet, får en reaktion fra jer og let bliver centrum for middagsbordet. Derfor er det også en god idé at I ikke bare fluks serverer noget andet, men lader ham spise det der nu engang er. Inden han så går i seng, så kan I evt. give ham en godnatgrød, så han ikke går sulten i seng og en godnatgrød kan fint erstatte flasken.
Grøden skal altså gives som en del af putteritualet og er ikke en del af aftensmåltidet og forbindes ikke med det.
Sålænge han udvikler sig godt og virker til at trives, så må du tro på at hans behov bliver dækket. Der er naturligt en sammenhæng mellem hans madindtag og humør, hvilket jeg også har fortalt dig om tidligere - men netop derfor er det også vigtigt med mere varieret mad til frokost og jeg håber du kan bruge lidt af ovenstående idéer :)
Fortsat held og lykke med det hele!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske