Brev:
Amning, skemad og daglige måltider
27. august 2009
Alder:
6 mdr.
Amning, skemad og daglige måltider
Hej Helen!
Jeg har en dreng på snart 6 måneder. Da han blev født vejede han 3094 g og var 50 cm. Han er indtil han var 4½ måned blevet fuldammet og har taget rigtig fint på hele tiden, og trives fint. (ved 5 mdrs. undersøgelsen var han 8,5 kg og 71 cm)
Da han var ca. 3 måneder begyndte vi at have store problemer med amningen. Meget ofte når jeg tilbød brystet blev han stiktosset, græd og vred sig. Men vi kom nogenlunde igennem perioden ved simpelthen at vente til han var rigtig sulten og amme i stille og rolige omgivelser. Men det var en lidt svær og frustrerende periode for mig. Pga. at dette problem begyndte vi med skemad relativt tidligt, da han var godt 4 mdr.
Skemaden har hele tiden været en succes. Anden gang vi tilbød det åd han hele portionen. (ca. 1 dl.) Jeg talte derefter med min sundhedsplejerske, der så mente at hvis han var glad for maden, så skulle vi fortsætte og give ham mos om aftenen også. Også det gik fint. Siden vi begyndte på skemaden har vi ikke haft ammeproblemet fra da han var 3 mdr., så det ar været dejligt og den rigtige beslutning for os.
Dog her efter han er begyndt på skemaden, har han ikke længere den store interesse for min mælk. Det startede med han om morgenen ikke længere villes ammes, og tog slet ikke ved når jeg tilbød brystet. Så tænkte jeg, at det var da bedre at han fik noget at spise end intet og gav ham derfor mere grød. Så nu er han oppe på 3 ske måltider dagligt. Jeg laver alt hans mad på mest muligt modermælkserstatning sådan at jeg sikrer mig han får så meget mælk som muligt.
Vores dag ser nogenlunde sådan ud:
kl. 6/7 står op og får grød (ca. 1 dl + frugtmos og vand i kop til)
kl. 8/9 puttes og sover ca. 1½-2 timer
kl. 10/11 grød, ca. 1 dl. + frugtmos og vand i kop til
kl. 12/13 puttes og sover ca. 1½-2 timer
kl. 14/15 ammes og får ofte lidt frugt bagefter idet jeg fornemmer han ikke spiser sig mæt
kl. 16/16.30 puttes og tager en kort lur ca. 45 min.
kl. 17 spiser grøntsagsmos og drikker vand af kop
kl. 19 Ammes og puttes i seng for natten
kl. 22 Ammes (drømmemåltid som han tager i søvne)
Han sover igennem om natten og er begyndt på det for nylig (1 uge siden. Før det blev han ammet en gang om natten)
Fornylig har han fået en tand, og det er helt typisk, at når jeg tilbyder han brystet i utide hvor han ikke er rigtig sulten så bider han mig bare - hårdt... Men jeg er lidt bekymret for om han får nok mælk ?
Jeg ved ikke helt hvad jeg vil med dit svar fordi jeg tvivler på jeg kan få mere i ham. Årsagen til jeg nu skriver til dig er, at han her til aften kl. 19 nu har nægtet at blive ammet og er nu lagt i seng uden. Hvilket jo kommer til at betyde at han i dag kun bliver ammet 2 gange. Er de nok til en 6 mdrs. baby?.
Jeg har pga. bideriet forsøgt om han kan få ham til at drikke modermælkserstatning eller modermælk af en sutteflaske, men det er ikke lykkedes.
Problemet består ikke i, at jeg ikke har mælk nok. Jeg har hele tiden haft rigeligt og det har på intet tidspunkt været nødvendigt at tilbyde ham mere end et bryst ved at måltid.
Med i dine overvejelser bør også være at jeg starter på arbejde igen her om 2 måneder når han er 8 mdr. og på det tidspunkt skulle vi selvfølgelig alligevel have ham fravændet amning i dagtimerne.