Svar: Amning, skemad og daglige måltider
27. august 2009
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Du kan næsten regne ud hvad jeg vil svare - din dreng får umiddelbart ikke nok mælk med to amninger i døgnet, når han kun er 6 måneder gammel - selvom du har masser af mælk og det flyder let til ham, og vi måske forestiller os at han får 200ml af gangen hos dig, så er de 400ml ikke nok. Det handler jo ikke kun om at sikre ham mælkeindtag, for det forsøger du også at gøre via grøden - det handler også om hans behov for væske ...
Din dreng vejer 8,5 kg og det betyder at hans væskebehov for et døgn ligger på mellem 1200-1300ml. Hvis vi skønner at han fra dig får 400ml, så skal han altså indtage ca 800ml på anden vis og det tvivler jeg på at han kan ...?
Hvor god er han til at drikke af en kop? Hvis han drikker store slurke her, så kommer han måske deropad og så sikrer du ham som sagt også mælk, når du laver grøden på mælk - men stadig mangler den reelle væskeindtagelse ...
Der er børn som stortrives med 4 amninger eller flasker i din drengs alder (svarende til de ca 800ml) og det er super. Måske vil 3 amninger også være nok i jeres tilfælde, men jeg synes det er på grænsen ...
Da du skal til at arbejde og gerne vil drosle amningerne ned af den grund, så synes jeg det er relevant at du arbejder lidt på at få ham til at tage en flaske. Du kan prøve med udmalket modermælk (det vil også kunne give dig en idé om hvor store mængder du egentlig producerer og hvor hurtigt det kommer ud) og se om han så vil acceptere flasken.
Du kan også forsøge at komme lidt sukker i mme for at se om han så vil tage imod. Modermælk er generelt noget sødere i smagen end erstatning.
Og så kan du forsøge med en anden form for flaske, da det også kan handle om sutteteknik. Hvis han bruger sut, så kunne du forsøge med en flaskesut, der ligner den sut han bruger.
Derudover er det vigtigt at mængden af skemad holdes nede, så der fortsat er plads til mælk og lyst til mælk i maven. Det er således bedre at give ham 3/4-1 dl. grød eller mos 3 gange dagligt og følge efter med mælk, fremfor at give ham 1½-2 dl og han så ikke vil have mælken bagefter fordi han er mæt af grød/mos.
Så selvom du synes han er super god til at spise skemad og tager rigtig god imod, så er det altså vigtigt at holde mængden nede, så han også stadig har lyst til mælken.
Jeg håber du kan bruge lidt af mine tanker videre, fortsat held og lykke med ham:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske