Svar: Sover når vi går, vågner når vognen holder stiller
28. august 2009
Alder:
2 mdr.
Kære Mette
Med den alder din dreng har nu, så må du gerne stille og roligt begynde at arbejde på at han skal sove 3 lure dagligt. En formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Nogle gange har han måske behov for en ekstra lille powernap og det er også okay :)
Det vil være rigtig fint, hvis du en gang dagligt - f.eks. middagsluren går en tur med ham, så du er sikker på at han her får en god lang lur, de andre lure kan du så forsøge at være lidt fleksibel omkring, så han forhåbentlig lærer at sove ude at skulle holdes kørende hele tiden ...
En god metode at bruge er at du starter med at putte ham som du plejer. Det er godt at have et fast putteritual, en fast måde at gøre tingene på, da det forbereder ham på hvad der nu skal ske og dermed giver tryghed.
Nar du så putter ham, så triller du ham lidt - men kun hvis han pjevser/græder, når han stopper med at græde, så stopper du vognen, holder pause, venter for at se hvordan han reagerer og klynker han lidt så triller du igen. Hele tiden holder pause, venter og ser, triller hvis nødvendigt og holder pause igen. På den måde kan du stille og roligt lære ham at falde i søvn uden at vognen skal være i bevægelse hele tiden.
Når det er sagt, så er det dog naturligt at børn i din drengs alder har brug for at blive vugget og lullet i søvn og det er helt okay, at du derfor gør dette - men som du skriver, er det også fint ikke at gøre det til noget han er 100% afhængig af og derfor er denne metode god. Og så må du som sagt være fleksibel, så han også nogle gange får et godt langt stræk, for det har han også brug for :)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med ham!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske