Svar: Vil ikke spise rigtig mad - 16 mdr.
28. august 2009
Alder:
16 mdr.
Hej med dig
Rigtig dejligt at høre at søvnen fungerer upåklageligt nu :)
Hvordan spiser jeres datter i løbet af dagen? Hvis hun får brød, kød, fisk, grøntsager til frokost så er det okay at hendes indtag af dette om aftenen er minimalt, det er vigtigt at se på hendes samledes indtag dagen igennem og indtag af mad generelt over flere dage.
Jeres datter er så gammel nu at hun begynder fint at kunne spise med en ske, hun mestrer også uden problemer at spise med gaffel og en imellem er fingrene stadig det bedste. I skal være opmærksomme på at servere maden på forskellig vis, netop så hun får lov til at spise på alle måder. I må gerne give hende ½ eller en hel frikadelle hun kan gnave af, hvis det er mere spændende end at spise stykker med en gaffel. I må gerne mose kartoflerne med lidt sovs og lade hende spise det med en ske, hvis hun helst vil det og er hun for træt og har svært ved at koncentrere sig, så er det vigtigt at hun hjælpes stadig væk.
Det kan være en rigtig god idé at servere en lille smule frugt sammen med den øvrige mad på tallerkenen, netop fordi hun spiser frugten og dermed kommer igang. I kan derfor godt lave lidt gulerodssalat med æble og rosiner eller give hende lidt ananas eller lignende ved siden af 'boller i karry' eller hvad I nu får. Det er vigtigt at maden ligger adskilt og det kan være en fordel at give maden på en tallerken der er inddelt i rum.
Lad hende starte med frugten, så hun oplever og forbinder det at sidde ved bordet sammen med jer, med at I spiser og så hun naturligt bare går igang og prøv så at motivere hende til at spise lidt af den anden mad også. Hun må gerne få frugt, men hun skal også spise lidt af det andet ...
Medtænk også kød, fisk, grøntsager osv. på andre tidspunkter af dagen. Som sagt er det oplagt til frokost, men du kan også med held servere et før-aftensmåltid til hende. Omkring kl. 17, hvor du sandsynligvis er igang med maden, er din datter ofte sulten og mest motiveret for at spise. Derfor kan man med held ofte få lidt ned her, ved blot at stille en tallerken frem med lidt forskelligt grønt.
Du kan også overveje om en grøntsags og frugtsmoothie en gang imellem ville være en idé hos jer, for at få mere variation i hende. Det er blevet populært at lave grøntsagsjuicer - efter princippet "drik dine grøntsager" som i nogle familier er måden at få grønt i barnet. Det kan være f.eks. lidt broccoli der blendes med appelsin og ananas og på den måde accepteres af barnet ...
Det der er med smoothies / frugt- og grøntsagsjuicer er, at man skal huske at de ofte drikkes over længere tid og syren i frugterne sammen med frugtsukkeret kan give tandskader. Derfor er det vigtigt at man ikke giver det flere gange om dagen og at barnet ikke render og nipper af glasset hele tiden. Men det kan bruges en gang imellem til at få lidt ekstra vitaminer og andre gode stoffer i barnet og man kan med fordel neutralisere syren lidt, ved at tilsætte tykmælk eller A38.
Og så skal du medtænke at din datter ikke må få unødigt søde fødevarer og drikke i løbet af dagen. Saft, kiks, søde morgenmadsprodukter osv. hæver blodsukkeret og fjerner appetitten og får hun sådanne fødevare, så bliver det svært at få hende til at spise den sundere mad.
En vitaminpille der knuses eller gives i kvarte, kan også være en god idé :)
Jeg håber ovenstående giver lidt idéer til hvordan du kan få din datter til at spise mere varieret og hvorvidt det er acceptabelt at hun om aftenen ikke spiser så meget ...
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske