Svar: Mellemmåltider - 8 mdr.
28. august 2009
Alder:
8 mdr.
Kære Anja
Børn der bliver ammet tager ofte mest på i de første måneder og mindre de sidste måneder - ser man på vægtkurven, vil man ofte se en stor stigning i starten og at kurven flader mere og mere ud i takt med at barnet bliver ældre.
Det lyder således helt fint, at din dreng nu vejer 10½ kg og måler 74-75 cm i en alder af 10 måneder, han vil fortsat øge sin vægt og længde lidt med ikke helt så meget som tidligere. Du skal medtænke at han jo også forbrænder energi på en anden måde nu, han bevæger sig mere, begynder at krybe, kravle, tage fat i sine ben, sidder og slår med armene osv. kroppen er sjældent særlig meget i ro, så der bliver brugt en del energi :)
Netop af samme grund er det også super vigtigt med de mange små og hyppige måltider og det lyder fint med den plan du beskriver. Det gør ikke noget at han springer formiddagsmåltidet over, du kan komme lidt frugt på grøden om morgenen eller give ham lidt frisk frugt i hånden i forlængelse heraf og på den måde får han lige lidt ekstra :)
De 3 amninger + en flaske, lyder helt relevant for hans alder, i løbet af den næste månedstid vil du sandsynligvis kunne komme ned på 2 amninger + en flaske og det vil sandsynligvis være amningen inde middagsluren der ryger. Nogle børn har også bare brug for denne amning midt på dagen og det er helt okay, fordi den netop ligger der og derfor ikke påvirker hans indtag af mad til frokost :)
Så alt i alt lyder det du fortæller altså rigtig fint, fortsæt endelig den gode gænge :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske