Brev:
Gråd før søvn - 3 mdr.
29. august 2009
Alder:
3 mdr.
Gråd før søvn - 3 mdr.
Hej Helen,
Jeg er efterhånden en meget forvirret mor og også rigtig trist over, at min dejlige lille pige græder sig selv i søvn.
Hun er en meget nysgerrig pige som utrolig gerne vil følge med i alt omkring sig og dette har hun villet lige fra dag 1. Hun smiler og pludre meget og elsker når vi leger med hende,- især holder hun af, når hendes storesøster (3½ år) sidder og viser hende ting. Vi laver ikke alt for mange ting med hende i løbet af dagen ude af huset, da jeg så føler at hun har endnu svære ved at finde ro (lyder det mærkeligt).
De faste ting vi laver er at deltage i mødregruppe, (nogle utrolig søde piger, men rigtig hårdt da jeg hele tiden prøver at få min til at stoppe med at græde og dette vil hun kun hvis jeg går rundt med hende), så henter vi storesøster i børnehaven og er lige begyndt til babysvømning som hun nyder i fulde drag.
Efter jeg har stimuleret hende med leg og givet hende ren ble og lidt at spise og der er gået et par timer fra sidste søvn viser hun somregel tegn på træthed. Her er det så, at jeg har forsøgt alt for, at hun falder roligt i søvn (både dine tidligere råd og andres god råd).
Om dagen lægger jeg hende nu i køreposen og tilbyder hende lidt mme inden hun skal sove,- jeg synes dog også at hun græder lidt mindre nu og falder lidt hurtiger i søvn. Men hun græder dog stadig inden hun overgiver sig til søvnen. Ved hendes middagslur og eftermiddagslur drejer det sig om 3-6 minutter gråd før hun sover (men stadig rigtig hårdt,- især når jeg er nogle steder med hende og alle folk har en mening om hendes gråd og disse dage sy's jeg så hun græder lidt mere)
Om aftenen er den så helt gal. Ligemeget hvad jeg har forsøgt, så græder hun stadig de sidste 10 minutter inden hun sover om aftenen. Hun viser tydelige tegn på at være træt, så derfor føler jeg ikke vi sputter hende for tidligt. Nogle dage har jeg også forsøgt at putte hende lidt før hun viser trætheds tegn. Så ligger hun de første minutter og snakker lidt og når hun så begynder at blive træt begynder hun at græde. Hvis jeg skal beskrive gråden, så lyder det som et rigtig hysterisk anfald hvor hun virkelig kæmper med hele kroppen – tit sidder jeg med hende i mine arme (fordi jeg tager hende op igen) og det er bare ikke særlig rart at se på, når ens barn er så ked af det. Tit græder jeg også selv over det – det er bare så hårdt.
Det er ”kun” i løbet af dagen hun er på denne måde og så når hun skal lægges til natten. Når hun har fået sin flaske ved midnats tid og igen omkring kl 5.30 så er der ingen problemer med gråd eller ligende, så lægger hun sig stille og roligt til at sove videre bagefter på begge tidspunkter.
Jeg forstår bare ikke hvad vi gør forkert i løbet af dagen og sidst på aftenen. Og det hjælper slet ikke på mit humør at alle siger at et barn ikke må græde sig i søvn,- for vi gør virkelig alt for at hun ikke skal gøre det.
Jeg har prøvet at sige det til min egen Sp., som så siger at det er helt normalt at nogle børn græder sig selv i søvn og det går over ved 6 måneders alderen,- er det noget du også har hørt om.?
Hvordan kan det være hun bliver ved med at græde selvom jeg har hende i mine arme og hun heller ikke vil finde ro her.
Hilsen Sanne - en fortvivlet mor