Svar: Gråd før søvn - 3 mdr.
29. august 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Sanne
Jeg kan godt forstå du synes det er rigtig hårdt, at din datter konsekvent græder, hver gang hun skal sove og jeg ved at du gør alt for at det ikke skal ske ...
Det lyder også som om at du gør alt hvad du kan og det er nok begrænset, hvor meget mere du kan gøre. Du er derfor nødt til at sige til dig selv, at du har en lille pige, som hører til de børn, der græder lidt for at komme af med overskudsenergi, hvorefter de så kan falde til ro og lægge sig til at sove. Og så må du sørge for at være der for hende, forsøge at lulle hende til ro, berolige hende osv. præcis som du gør.
Jeg får lidt på fornemmelsen at I begge bliver frustrerede, når din datter græder og du sidder med hende i favnen. Det lyder lidt som om at hun vil profiterer ret godt af at blive puttet i sin sovepose, lagt ned i liften, barnevognen eller sengen og få en flaske imens hun ligger der. Du skriver at du har forsøgt med denne metode og oplever at det hjælper hende lidt og da hun græder under alle omstændigheder, så tænker jeg, at det er vigtigt at du gør det, du fornemmer virker bedst.
Det er rigtigt, som din sundhedsplejerske har sagt, at nogle børn bare græder inden de skal sove og nogle forældre oplever at det nærmest stopper fra den ene dag til den anden. Hvornår præcist synes jeg veksler meget - men lige pludselig holder barnet op og verden ser pludselig bare meget anderledes ud:) Der er således håb forude - din datter vil ganske givet ikke vedblive med gråden inden søvn ...
Når din datter græder selvom du tager hende op, holde hende i dine arme osv. så er det sandsynligvis fordi hun oplever det 'krævende' et eller andet sted. Hun føler måske at hun skal have kontakt, at I skal pludre, hun kan dufte din mælk, dufte dig osv. men hun er jo træt og har egentlig behov for at sove.. derfor bliver hun ekstra frustreret, når hun pludselig bliver forstyrret af en masse andre input. Hvor nogle børn falder til ro netop ved at mærke mor, dufte mor og være i favn, så virker det på nogle børn forstyrrende, når de skal sove og derfor protesterer de mod at blive holdt i favn, når de skal finde ro.
Derfor tænker jeg, at den bedste løsning for jer netop er at putte hende og lulle hende til ro imens hun ligger der, hvor du vil have hende til at sove.
En gang imellem kan du også forsøge at amme hende liggende. Det hjælper nogle gange at lægge sig med hende i sengen, her bliver hun ikke holdt fast i din favn, ligger nær dig og kan bedre finde roen og du får så samtidig givet hende den fysiske kontakt som du naturligvis har ret i også er vigtig.
Har du hørt om begrebet "High Need Babies"? Det er egentlig forkert at sætte sådanne betegnelser på børn, men jeg ved at det hjælper utroligt mange forældre. Det handler om at vide, at man ikke gør noget galt og at der ikke er noget i vejen med ens datter - men at hun er som hun er, fordi det er hendes personlighed - det er simpelthen hendes måde at være på.
High need babies har et meget højt aktivitetsniveau og er utroligt meget på, de sover ofte ikke særligt længe af gangen, deres søvnbehov er generelt lidt mindre end andre børn på samme alder. De bliver let irriterede og de er meget følsomme overfor forandringer. De kan vågne med et skrig fordi de er sultne og samtidig kan de også være for ophidsede til egentlig at mærke, når maden er der. Det er ofte sådan, at når man vil give barnet mad, så vil hun ikke spise - men nøder man hende nok, ja så tager hun pludselig flasken og sluger 150ml.. hvorfor så stritte imod? - Fordi hun simpelthen har svært ved at fornemme hvornår hun er mæt og hvornår hun er sulten.
Det er måske også derfor du oplever at hun nogle gange vil ammes og andre gange bliver frustreret ved brystet. Nogle gange tager hun imod bryst og afviser flasken og andre gange så vil hun ikke have brystet men tager gladeligt flasken...
Det kan tit være rigtig svært at opfylde disse børns behov og man kan som forældre meget hurtigt få en følelse af ikke at slå til. På den ene side så kræver barnet rigtig meget stimulation, kræver at man aktiverer og er om det hele tiden og på en anden side, så får de meget let så mange indtryk at de har svært ved at bearbejde dem. Så bliver det hele pludselig for meget. Man kommer således meget let til at stå i en situation, hvor man enten kommer til at overstimulere og give for mange indtryk eller hvor man kommer til at understimulere og skærme for meget. Og ligegyldigt hvad man gør, så oplever man at have et barn som er klynkende og utilfreds. Det er bestemt ikke nemt.
Man kan naturligvis sige, at alle børn jo et eller andet sted er High-Need. Det har alle behov for at vi som forældre er opmærksomme på, hvornår de er trætte, sultne, skal stimuleres, skal hjælpes med at finde ro. Men mange børn har behov for hjælp til dette på få områder - barnet skal f.eks. have hjælp til at sove, men spiser i øvrigt fint.. Men high need babies de har ligesom behov for ekstra hjælp på alle områder og derfor er det så hårdt.
Jeg tænker at I måske har fået jer en lille pige, som kræver lidt ekstra, både hvad angår indtag af mad, søvn, stimulation osv. og som kan være svær at aflæse. Det kan godt være derfor du synes det er så hårdt og jeg håber at det hjælper dig at høre lidt om dette ...?
Rigtig meget held og lykke med hende!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske