Svar: Hvor meget grød må han få?
29. august 2009
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Det er rigtig fint at du giver din dreng risgrød og også bruger dette som basis for grøntsager, for at vende ham mere og mere til kun at spise grøntsagsmos.
Det er derudover en god idé at du prøver med flere typer grød og også giver f.eks. majsgrød, hirsegrød og boghvedegrød og til byder flere former for frugtmos som topping, for at han får så mange smagsoplevelser som muligt. Generelt er det dog en god idé at bibeholde et kendt måltid i løbet af dagen, således at hvis du introducerer ny grødtype om dagen, så giver du samme grøntsag som han plejer at få om aftenen og modsat. Men stille og roligt altså mere og mere variation.
Når han bliver 6 måneder udvider du yderligere ved at tilbyde ham havregrød, øllebrød og flerkornsgrød og her er netop hirse og boghvede grød en god overgang, fordi det er lavet på flager og derfor giver en lidt mere fnugget konsistens. At gå direkte fra risgrød til havregrød kan være en stor omvæltning :)
Mælkeindtag fylder fortsat en del og der skal være plads til hans flasker i løbet af dagen. Men samtidig er han også en stor dreng, så han kan godt være sulten og det er i princippet bedre at du giver ham 3/4 dl. 2-3 gange dagligt, fremfor 1½ dl. på en gang netop for at der også er plads til mælk. Du må derfor gerne prøve med lidt grød eller mos 3 gange dagligt, men gå stadig langsomt frem - de fleste børn er først klar til 3 måltid skemad omkring 6 måneders alderen.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen: Flaske og sover videre
Morgen: Grød, frugtmos, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost: Grød eller grøntsagsmos, vand af kop
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag: Flaske
Sover sin 3 lur som er en powernap
Aften: Grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten
Sen aften: Flaske eller amning og begynder måske at kunne sove uden at få mælk midt nat - mange børn er dog 6 måneder inden de kan undvære mælk om natten.
Fra 6 måneders alderen kan han ud over de grovere grødtyper også få grøntsager af alle slags, og det vil være rigtig fint f.eks. at lave noget rodfrugtsmos eller lignende til ham. Hvis han ikke er glad for kartoffel, så lav mos uden kartofler - det er helt okay :)
Stille og roligt skal han så også igang med lidt kogt kød og fisk i mosen, han skal have mad i hånden at gumle på osv. Så fra 6 måneders alderen sker der virkelig noget på madfronten.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske